Medytacja Samopoznawania „Ja Jestem” [self-enquiry]

Spis treści

Samopoznawanie (eng. Self-Enquiry) jest tłumaczeniem Sanskryckiego wyrażenia atma vichara. Oznacza ono „badanie”/”sprawdzanie” jaka jest nasza prawdziwa natura, by odnaleźć odpowiedź na pytanie „Kim jestem?”. Na końcu tej ścieżki znajduje się uświadomienie sobie, kim tak naprawdę jestem i poznanie swojej prawdziwej istoty. Nawiązania do tej medytacji można znaleźć w bardzo starych Hinduskich tekstach. Metoda ta jednak została spopularyzowana przez żyjącego w XX wieku Hinduskiego mędrca Ramana Maharshi (1879~1950).

Nowoczesny niedualny ruch (neo-advaita) w dużej mierze jest inspirowanych naukami Maharshi-ego oraz kilku innych nauczycieli takich jak np.  Nisargadatta Maharaj, Papaji. Wielu aktualnych nauczycieli używa tej metody w swoich naukach np. Mooji, Adyashanti, Eckhart Tolle.

mooji medytacja duchowość
Mooji, zdjęcie z serwisu https://i.ytimg.com

Medytacja sapomoznania – jak medytować?

Ta technika jest bardzo prosta, ale zarazem bardzo subtelna i może wyglądać na dość abstrakcyjną.

Twoja poczucie „Ja” (lub „ego”) jest centrum Twojego wszechświata. Stoi on w takiej lub innej postaci za wszystkimi Twoimi myślami, emocjami, wspomnieniami i spostrzeżeniami. Tak naprawdę nie mamy pewności, czym jest to „Ja” – kim tak właściwie w istocie jesteśmy. Mylimy więc to „Ja” z ciałem, umysłem, rolami społecznymi lub innymi etykietkami. Jest to największy sekret naszego życia.

W metodzie Samopoznawania zadajemy sami sobie pytanie „Kim jestem?”. Musisz odrzucić każdą werbalną odpowiedź, która może do Ciebie przyjść i użyć tego narzędzia, by spojrzeć głębiej poza etykietki. Wraz z praktyką Twoje prawdziwe „Ja” będzie się wyłaniać jako czysta świadomość, poza wszelkimi ograniczeniami i nazwami.

To nie jest intelektualny wyścig, ale pytanie, które zwraca Twoją uwagę na główny element Twojej percepcji i doświadczenia: „Ja”. To nie jest Twoja osobowość, ale czyste, subiektywne poczucie istnienia — bez żadnych obrazów ani pojęć z tym związanych.

W każdym momencie kiedy myśli/odczucia w Tobie narastają, wtedy zadajesz sobie pytanie „Kto tego doświadcza?” lub „Kto jest świadomy ___ (złości, bólu, strachu)”. Odpowiedź, która się pojawi to „Ja!”. Wtedy zadajesz sobie pytanie „Kim jest Ja?”, dzięki temu kierujesz swoją uwagę w kierunku subiektywnego poczucia siebie lub obecności. To jest czysta egzystencja, bezprzedmiotowa i pozbawiona preferencji świadomość.

Inny sposób, wyjaśniający tę praktykę polega na skupieniu umysłu na odczuciu bycia na nieopisywalnym doświadczeniu „Jestem”, które świeci wewnątrz Ciebie. Utrzymaj czystość tego doświadczenia, bez utożsamiania się z czymkolwiek postrzegasz.

Spośród wszystkich innych typów medytacji, „Ja” skupia swoją uwagę na jakimś obiekcie wewnętrznym lub zewnętrznym, fizycznym lub mentalnym. W tej praktyce samopoznawania „Ja” skupia się na sobie samym, skupia się na podmiocie doświadczenia. Uwaga jest zwrócona w kierunku źródła.

W tej praktyce nie ma żadnej zalecanej pozycji medytacyjnej, chociaż ogólne sugestie dotyczące pozycji medytacyjnej mogą być pomocne dla osób początkujących.

Najważniejszym aspektem jest utrzymywanie pleców prosto od miednicy po kark. Usta są zamknięte a wzrok lekko skierowany w dół.

Zazen zazwyczaj jest praktykowany na dwa sposoby:

  • Skupienie na oddechu — skup całą swoją uwagę na ruchu powietrza, które wpływa i wpływa przez twój nos. Można się wspomóc liczeniem wdechów w swoim umyśle. Za każdym razem kiedy bierzesz wdech, odliczasz jeden oddech, przechodząc od 10 do 1. Kiedy doliczysz do 1. zaczynasz z powrotem liczenie od liczby 10. Jeżeli stracisz koncentrację i się rozproszysz, zaczynasz liczyć na nowo od 10.
  • Shikantaza (“po prostu siedzenie”) – w tej formie medytacji praktykujący nie używa żadnego konkretnego obiektu medytacji. Stara się pozostać najbardziej jak potrafi w chwili obecnej. Jest świadomy i obserwuje, co pojawia się i znika wewnątrz jego własnego umysłu. Nie zatrzymuje się na niczym konkretnym. Jest to medytacja bezwysiłkowej obecności.

Czy ta praktyka jest dla Ciebie?

Ta medytacja jest bardzo potężna w odkrywaniu swojej wewnętrznej wolności oraz spokoju. Jednak jeżeli nie masz wcześniejszych doświadczeń z medytacją ta metoda może być dla Ciebie zbyt trudna. Na początku możesz wesprzeć się nagraniami i wskazówkami np. Rupert-a Spira

Więcej źródeł:

Zobacz także inne rodzaje medytacji.

Podobał Ci się ten wpis?

Jeśli tak, to dołącz do naszej społeczności, aby otrzymywać inspirujące materiały o medytacji i ćwiczeniach oddechowych. Dziękujemy!

Ela i Sylwek

Cześć, witamy Cię na naszym blogu o medytacji i ćwiczeniach oddechowych. Chcemy Cię zainspirować naszymi sposobami, dzięki którym jesteśmy bardziej zdrowi i szczęśliwi.

Otrzymaj prezent!

Otrzymaj darmowy kurs wdzięczności

Zmniejsz stres i odczuwaj więcej szczęścia w swoim życiu!