Medytacja jogicza – 8 medytacji [joga, czakry, kundalini, tantra]

Spis treści

Tradycja Jogi jest najstarszą medytacyjną tradycją na Ziemi i także jedną z najszerszą gamą dostępnych praktyk.Nie ma tylko jednego typu medytacji, który jest Jogiczną Medytacją. Jest wiele typów medytacji uczonych w tradycji Jogi. Joga oznacza „jedność”.

Tradycja jogi sięga aż do roku 1700 p.n.e., a jej celem jest duchowe oczyszczenie i samoświadomość. Klasyczna Joga dzieli praktykę ze względu na zasady postępowania (yamas i niyamas), fizyczne pozyczne (asanas), ćwiczenia oddechowe (pranayama) i medytacyjne praktyki kontemplacyjne (pratyahara, dharana, dhyana, samadhi).

rodzaje medytacji medytacja jogiczna joga

Medytacja jogiczna – jak medytować?

Poniżej znajdziesz niektóre typy medytacji w praktyce Jogi. Najpopularniejszą i najbardziej uniwersalną medytacją w Jodze jest medytacja z trzecim okiem. Inne popularne praktyki polegają na koncentrowaniu się na czakrach, powtarzaniu mantr, wizualizacji światła lub koncentracji na zewnętrznym obiekcie.

  1. Medytacja Trzeciego Oka — skup uwagę na „miejscu między brwiami” (tzw. „trzecie oko” lub „czakra ajna”). Uwaga jest stale skierowana na ten punkt, jako sposób na wyciszenie umysłu. Z czasem „ciche przerwy” między myślami stają się coraz szersze i głębsze. Czasami towarzyszy temu „patrzenie” fizycznie, z zamkniętymi oczami, w to miejsce (kierując gałki oczne w tamtą stronę).
  2. Medytacja Czakr — w tej medytacji skupiasz się na jednej z siedmiu czakr w ciele („centrach energii”), zazwyczaj wykonując pewne wizualizacje i intonując określoną mantrę dla każdej czakry (lamvamramyamhamom). Najczęściej stosuję się to dla czakr serca, trzeciego oka i czakry korony.
  3. Koncentracja na zewnętrznym obiekcie – Trataka (eng. Gazing Meditation) -w tej medytacji utrzymujesz wzrok na zewnętrznym obiekcie, zazwyczaj świecy, obrazie lub symbolu (yantra). Robi się to z otwartymi oczami, a następnie z zamkniętymi oczami, aby ćwiczyć zarówno koncentrację, jak i moce wizualizacji umysłu. Po zamknięciu oczu powinieneś zachować obraz obiektu w „oku umysłu”.
  4. Medytacja Kundalini (eng. Kundalini Meditation) – to bardzo złożony system ćwiczeń. Celem jest przebudzenie „energii kundalini”, która leży uśpiona u podstawy kręgosłupa, następnie rozwój kilku ośrodków psychicznych w ciele i wreszcie oświecenie. Istnieje kilka niebezpieczeństw związanych z tą praktyką i nie powinno się jej podejmować bez wskazówek wykwalifikowanego jogina.
  5. Krija Joga (eng. Kriya Yoga) – jest zestawem ćwiczeń energetyzujących, oddechowych i medytacyjnych nauczanych przez Paramahamsę Joganandę. Ta technika jest odpowiednia dla tych, którzy lubią praktyki nabożne i poszukują duchowych aspektów medytacji. Aby się nauczyć tej metody, możesz bezpłatnie ubiegać się o bezpłatne lekcje z tej metody.
  6. Medytacja z dźwiękiem — Nada Yoga (eng. Sound Meditation) – w tej metodzie koncentrujesz się na dźwięku. Zaczyna się od medytacji nad „zewnętrznymi dźwiękami”, takimi jak uspokajająca muzyka otoczenia (np. Muzyka fletowa Indian Ameryki Północnej). Skupiasz wtedy całą swoją uwagę na samym słuchaniu, jako sposobie na wyciszenie i kontrole umysłu. Z czasem praktyka ewoluuje w kierunku słuchania „wewnętrznych dźwięków” ciała i umysłu. Ostatecznym celem jest usłyszenie „Ostatecznego Dźwięku” (para nada), który jest dźwiękiem bez wibracji i który objawia się jako „OM”.
  7. Tantra — w przeciwieństwie do popularnego poglądu na Zachodzie, większość praktyk Tantry nie ma nic wspólnego z rytualnym seksem (praktykowało to mniejszość nurtów Tantry). Tantra jest bardzo bogatą tradycją, z dziesiątkami różnych praktyk kontemplacyjnych. Na przykład tekst Vijnanabhairava Tantra, wymienia 108 „medytacji”, z których większość jest bardziej zaawansowana (już wymaga pewnego stopnia spokoju i kontroli umysłu). Oto kilka przykładów z tego tekstu:
    • Połącz umysł i zmysły w przestrzeni wewnętrznej w duchowym sercu.
    • Kiedy jeden obiekt jest postrzegany, wszystkie inne obiekty stają się puste. Skoncentruj się na tej pustce.
    • Skoncentruj się na przestrzeni między dwiema myślami.
    • Zwróć uwagę do wnętrza czaszki. Zamknij oczy.
    • Medytuj przy każdej wielkiej rozkoszy.
    • Medytuj na odczuciu bólu.
    • Zastanów się nad rzeczywistością, która istnieje między bólem a przyjemnością.
    • Medytuj nad pustką w ciele rozciągającą się we wszystkich kierunkach jednocześnie.
    • Skoncentruj się na studni bez dna lub stojąc w bardzo wysoko usytuowanym miejscu.
    • Posłuchaj dźwięku Anahata [czakry serca].
    • Słuchaj, jak przemija dźwięk instrumentu muzycznego
    • Kontempluj wszechświat lub własne ciało jako wypełnione błogością.
    • Skoncentruj się intensywnie na idei, że wszechświat jest całkowicie pustki.
    • Kontempluj nad tym, że ta sama świadomość istnieje we wszystkich ciałach.
  8. Pranajama (Pranayama) — polega na regulowaniu oddychania. Nie jest to dosłownie medytacja, ale doskonała praktyka uspokajania umysłu i przygotowywania się do medytacji. Istnieje kilka różnych rodzajów pranajamy, ale najprostszym i najczęściej uczonym jest 4-4-4-4. Oznacza to wdychanie licząc do 4, wstrzymywanie powietrza przez 4 sekundy, wydychanie przez 4 sekundy i bycie na wydechu przez 4 sekundy. Oddychaj przez nos i pozwól, aby brzuch (a nie klatka piersiowa) był tym, miejscem które się porusza. Przejdź przez kilka takich cykli. Tego typu oddech równoważy nastrój, uspokaja ciało i może być wykonywany wszędzie
    Joga jest bardzo bogatą tradycją, o różnych korzeniach, dlatego istnieje wiele różnych technik. Zaprezentowane powyżej są najbardziej znane; pozostałe są bardziej specyficzne lub złożone.
    Na początek ten film jest doskonałym źródłem informacji na temat medytacji w stylu jogi i łączy w sobie oddychanie, świadomość ciała, mantrę i medytację czakr.

    Czy ta praktyka jest dla Ciebie?

    Biorąc pod uwagę ilość dostępnych praktyk medytacyjnych w tradycji Jogi, na pewno znajdziesz taką, która Ci będzie odpowiadać.

    Jeżeli jesteś muzykiem, może przypadnie Ci do gustu nada yoga. Jeżeli jesteś osobą pobożną, oddaną jest szansa, że spodoba Ci się Krija Joga. Medytacja z energią Kundalini oraz medytacja z Czakrami powinna raczej być praktykowana z nauczycielem.

    Najprawdopodobniej najprostszą medytacją z wymienionych będzie medytacja z trzecim okiem. Rezultaty tej medytacji przychodzą dość szybko i jest dość łatwa do wykonywania. Do innych typów medytacji będziesz potrzebował prawdopodobnie więcej instrukcji od nauczyciela lub np. z dobrej książki. Poza tym także praktyka Pranajamy (ćwiczeń oddechowych) przyniesie każdemu korzyści.

    Więcej źródeł:

    Zobacz także inne rodzaje medytacji.

Podobał Ci się ten wpis?

Jeśli tak, to dołącz do naszej społeczności, aby otrzymywać inspirujące materiały o medytacji i ćwiczeniach oddechowych. Dziękujemy!

Ela i Sylwek

Cześć, witamy Cię na naszym blogu o medytacji i ćwiczeniach oddechowych. Chcemy Cię zainspirować naszymi sposobami, dzięki którym jesteśmy bardziej zdrowi i szczęśliwi.

Otrzymaj prezent!

Otrzymaj darmowy kurs wdzięczności

Zmniejsz stres i odczuwaj więcej szczęścia w swoim życiu!