W korzyści z medytacji już nie musimy wierzyć na słowo. W ostatnim czasie przybywa co raz więcej badań naukowych, które potwierdzają jak korzystna jest to praktyka. Zapraszamy do czytania i oglądania 🙂

Pozytywne efekty medytacji

Medytacja pomaga odwrócić negatywne działanie stresu i przynosi szereg korzyści zdrowotnych. Nauki takie jak neurologia (praca mózgu), psychologia czy fizjologia coraz częściej badają wpływ medytacji na człowieka.

Badania naukowe wskazują, że już 20 minut medytacji dziennie może fizycznie zmienić mózg i przynieść liczne korzyści.

Najlepiej doświadczyć te pozytywne efekty na sobie. Urządzenia biofeedback pobierają informacje z ciała w czasie rzeczywistym, dzięki czemu możemy namacalnie poczuć i zobaczyć efekty medytacji. 

medytacja prowadzona
joga na dworze

Wpływ medytacji na ciało

  • Redukcja stresu (obniżony kortyzol)
  • Więcej energii
  • Mocniejszy system odpornościowy
  • Lepszy sen, dobrze działa na bezsenność – po kursie medytacji 60% uczestników przestało mieć objawy bezsenności 
  • Zmniejsza ból, pomocna na migrenę czy ból głowy – medytujący mają 3 razy krótsze migreny
  • Obniża ciśnienie krwi
  • Zmniejsza zakwaszenie organizmu
  • Redukuje ryzyko wystąpienia choroby serca oraz udaru
  • Modyfikuje ekspresje genu odpowiedzialnego za metabolizm i wydzielanie insuliny (trwale przyspieszony metabolizm)
  • Pomaga kontrolować zespół napięcia przedmiesiączkowego oraz negatywne objawy towarzyszące menopauzie.
  • Zwiększa odporność na ból fizyczny – możliwa redukcja bólu w większym stopniu, niż morfina
  • Spowalnia starzenie komórkowe
  • Zmienia częstotliwości fal mózgowych (np. na fale alpha)

Wpływ na umysł

  • Lepsza koncentracja
  • Zwiększenie ilości substancji szarej w mózgu – już po 8 tygodniach praktyki medytacji zaobserwowano zwiększoną koncentrację substancji szarej w rejonach mózgu odpowiedzialnych za naukę, pamięć, samoświadomość, emocje i perspektywę
  • Większa efektywność – u osób długotrwale praktykujących medytację zauważono więcej fałd w korze mózgowej, co może umożliwiać szybsze przetwarzanie informacji
  • Większa kreatywność
  • Rozwija intuicję
  • Zwiększony iloraz inteligencji
  • Większa akceptacja siebie i pewność siebie
  • Zwiększona empatia i łatwiejsze budowanie pozytywnych relacji
  • Zwiększona odporność psychiczna
  • Możliwe zmniejszenie zapotrzebowania organizmu na sen
  • Skrócenie czasu zasypiania przy bezsenności
  • Medytacja mindfulness pomaga leczyć depresję – wykazuje podobne znaczenie terapeutyczne w leczeniu depresji do antydepresantów i przynosi pacjentom różne psychologiczne korzyści
  • Pomaga leczyć uzależnienie od alkoholu i narkotyków
medytacja vipasanna
Medytacja, a nauka - korzyści z medytacji 2

Wpływ na emocje

  • Spokój​
  • Radość​
  • Mniej lęku i smutku​
  • Więcej pozytywnych emocji​