Medytacja – jak medytowa膰? [kompletny przewodnik 10 krok贸w] 馃馃徎

W tym wpisie dowiesz si臋 dok艂adnie czym jest medytacja oraz jak medytowa膰. Medytacja przynosi wiele d艂ugotrwa艂ych korzy艣ci jak zmniejszenie stresu, poprawa jako艣ci snu, czy lepsza koncentracja. 

Jednak jak膮 technik臋 wybra膰 na pocz膮tek?

W jakiej pozycji medytowa膰?

Ten tekst to kompleksowy przewodnik po medytacji. Zaczynamy!

techniki i rodzaje medytacji jak medytowa膰
Spis tre艣ci

1. Czym jest medytacja?

Medytacja to聽trening umys艂u, kt贸ry zawiera elementy relaksacji, skupienia oraz 艣wiadomo艣ci. Medytacja dla umys艂u jest tym, czym 膰wiczenia fizyczne s膮 dla cia艂a. Praktyka zazwyczaj jest wykonywana indywidualnie w pozycji siedz膮cej oraz z zamkni臋tymi oczami.

Celem medytacji jest budowanie聽bardziej harmonijnego 偶ycia聽i lepszego zrozumienia siebie i innych. Dzi臋ki temu mo偶emy mie膰 wi臋cej jasno艣ci w 偶yciu i 艂atwiej podejmowa膰 decyzj臋. A to przyczynia si臋 do szcz臋艣liwego 偶ycia.

Medytacja to proces, to umiej臋tno艣膰, kt贸r膮 trzeba trenowa膰. Podobnie jak z ka偶d膮 inn膮 umiej臋tno艣ci膮 np. nauk膮 angielskiego, 偶eby mie膰 efekty trzeba 膰wiczy膰. Nie wystarczy 膰wiczy膰 raz przez kilka godzin, trzeba stopniowo rozwija膰 umiej臋tno艣膰 鈥 膰wicz膮c np. kilka razy w tygodniu. A efekty na pewno si臋 pojawi膮.

Sprawd藕 nasz poradnik jak medytowa膰 dla pocz膮tkuj膮cych:

2. Jak dzia艂a medytacja?

Medytacj臋 mo偶na por贸wna膰 do聽prysznica. Prawie ka偶dy bierze rano lub wieczorem prysznic, aby oczy艣ci膰 swoje cia艂o z zewn膮trz. Dlaczego by nie bra膰 鈥瀢ewn臋trznego prysznica鈥, kt贸ry oczy艣ci nasz umys艂 z negatywnych lub zap臋tlonych my艣li, a cia艂o z nie艣wiadomych napi臋膰.

Dla os贸b bardziej zwi膮zanych z komputerami medytacj臋 mo偶na por贸wna膰 do programu do porz膮dkowania dysku. Taki program porz膮dkuje pliki, tak samo, jak medytacja porz膮dkuje nasze my艣li.

Medytacja „usuwa” niepotrzebne my艣li i robi miejsce na nowe, bardziej kreatywne i pozytywne my艣li.聽

Sam聽proces medytacji nie zawsze jest 艂atwy,聽mo偶emy mie膰 np. du偶o wywo艂uj膮cych napi臋cie my艣li. Wszystko jest to jak najbardziej normalne i jest to cz臋艣膰 treningu naszego umys艂u.

Pozwalamy przep艂ywa膰 naszym my艣lom i wracamy do obiektu koncentracji. Nawet jak medytacja wydaje si臋 trudna i pe艂na nieprzyjemnych my艣li, to jej efekty i tak pojawiaj膮 si臋 cz臋sto p贸藕niej w ci膮gu dnia.

medytacja m臋偶czyzna - naucz si臋 jak medytowa膰

3. Czym nie jest medytacja?

Opr贸cz skupienia uwagi, w medytacji r贸wnie偶 wa偶ny jest spokojny umys艂 oraz introspekcja („spogl膮danie do wewn膮trz”).

Wed艂ug nas medytacj膮 nie jest:

  • Afirmowanie 鈥 rodzaj autohipnozy czy prowadzonej wizualizacji. W tej praktyce staramy si臋 przeprogramowa膰 nasz umys艂 i naby膰 bardziej wspieraj膮ce przekonania.
  • Czysta relaksacja 鈥 gdzie celem jest jedynie rozlu藕nienie napi臋膰 w ciele.
  • Modlitwa聽 – gdzie praktyka polega na aktywnym rozmy艣laniu i kierowaniu uwagi w stron臋 B贸stwa.
  • Kontemplacja 鈥 w kt贸rej procesy my艣lowe s膮 aktywnie zaanga偶owane, tak by lepiej zrozumie膰 jaki艣 temat lub przedmiot.
  • Transowy taniec 鈥 gdzie聽g艂贸wnym celem jest zwykle wytworzenie wizji lub odmiennego stanu 艣wiadomo艣ci
  • 膯wiczenia oddechowe, takie jak pranayama, metoda Wima Hofa, qigong – w kt贸rych nacisk k艂adziony jest na wytworzenie okre艣lonego wzorca oddychania i oczyszczenie cia艂a.
Wszystkie te praktyki s膮 r贸wnie偶 dobre i pomocne, ale nie s膮 medytacj膮 (chocia偶 niekt贸re techniki medytacji mog膮 wykorzystywa膰 niekt贸re z tych element贸w).
鈥淯mys艂 jest czym艣, co zdecydowanie mo偶na zmieni膰, a medytacja oznacza jego zmian臋鈥.
Dalajlama

4. Jak medytowa膰?

Istniej膮 wiele technik medytacyjnych, wi臋c mo偶e min膮膰 sporo czasu, zanim znajdziesz t臋, kt贸ra najlepiej Ci odpowiada i z kt贸r膮 zostaniesz na d艂u偶ej. Polecam Ci eksperymentowa膰 z r贸偶nymi technikami medytacyjnymi przez kr贸tkie okresy czasu (np. tydzie艅). Po pewnym okresie b臋dziesz w stanie wybra膰 technik臋 medytacji, kt贸ra najbardziej Ci odpowiada i przynosi Ci najlepsze rezultaty.

Polecamy te medytacje na pocz膮tek:

Jak medytowa膰 na pocz膮tku? Je偶eli chcesz ju偶 teraz wypr贸bowa膰 medytacj臋, to zacznij od najbardziej popularnej i sprawdzonej metody medytacyjnej, czyli skupienia na oddechu. Powy偶ej znajdziesz nasze 2 medytacje prowadzone, dzi臋ki kt贸rym sprawdzisz, jak mo偶e wygl膮da膰 medytacjaMo偶esz zacz膮膰 nawet od 1 minuty medytacji najlepiej codziennie. Wystarczy usi膮艣膰 i skoncentrowa膰 si臋 na swoim ciele i na swoim oddechu. Zatrzyma膰 si臋. Pozwoli膰 sobie na bycie ze swoimi doznaniami z cia艂a i swoimi my艣lami takimi, jakie s膮. 


Kilka fakt贸w o medytacji:

  • Medytacja to indywidualn膮 praktyka, nawet gdy jest praktykowana w grupach (np. odosobnienia medytacyjne)
  • Medytacja zazwyczaj jest praktykowana z zamkni臋tymi oczami, chocia偶 nie zawsze (wyj膮tkami s膮 np. Zazen, medytacja ze 艣wiec膮)
  • Medytacj臋 zazwyczaj praktykujemy w pozycji siedz膮cej z wyprostowanymi plecami. S膮 jednak rodzaje medytacji, kt贸re praktykuje si臋 w ruchu (np. medytacja podczas chodzenia).
kurs medytacji online medytacja jak medytowa膰

5. Przydatne wskaz贸wki jak medytowa膰

Poni偶ej znajdziesz og贸lne zasady odno艣nie praktyki medytacyjnej:
  • Postawa cia艂a: mo偶esz medytowa膰 w pozycji siedz膮cej na poduszce lub krze艣le. Wa偶ne jest to, 偶eby kr臋gos艂up by艂 ca艂kowicie wyprostowany 鈥 od dolnej cz臋艣ci plec贸w a偶 po szyje (idealnie gdy nie opiera si臋 o nic).
  • Czas: najlepszym czasem na medytacj臋 jest poranek i gdy medytacja jest pierwsz膮 rzecz膮, kt贸r膮 robisz rano. Wtedy 艂atwiej regularnie praktykowa膰 i ma ona pozytywny wp艂yw na ca艂y Tw贸j dzie艅. Jednak ka偶da pora, kt贸ra Ci odpowiada, jest dobra!
  • Miejsce: znajd藕 miejsce, w kt贸rym nic Ci臋 nie rozprasza. Idealnie gdy przestrze艅 do medytacji jest cicha, czysta i uporz膮dkowana 鈥 ma to pozytywny wp艂yw na umys艂.
  • D艂ugo艣膰: mo偶esz zacz膮膰 od zaledwie 1 minuty i zwi臋ksza膰聽 czas o 1 lub 2 minuty tygodniowo, a偶 dojdziesz do 20 minut lub nawet d艂u偶ej.
medytacja wdziecznos虂ci kurs jak medytowa膰

Co zrobi膰, aby medytacja by艂a skuteczna? Jak medytowa膰?

  • Twoje聽cia艂o聽nie powinno by膰 nadmiernie zm臋czone. Najlepiej nie medytuj po intensywnych 膰wiczenia/pracach fizycznych.
  • Tw贸j聽umys艂聽powinien by膰 rozbudzony. Gdy jeste艣 艣pi膮cy lub zm臋czony utrudni to medytacj臋.
  • Tw贸j聽brzuch聽nie powinien by膰 pe艂ny. Odczekaj 2 ~ 3 godziny po wi臋kszych posi艂kach.
  • Na czas sesji medytacyjnej聽wy艂膮cz telefon聽lub w艂膮cz tryb samolotowy.
  • Przed medytacj膮 rozlu藕nij cia艂o przy pomocy聽膰wicze艅 oddechowych聽鈥 np. we藕 kilka g艂臋bszych powolnych oddech贸w
  • Je艣li medytujesz w domu, ubierz si臋 w lu藕ne i聽wygodne ubrania.
鈥淜iedy nie umiemy odnale藕膰 spokoju w sobie, to bezu偶yteczne szuka膰 go na zewn膮trz.鈥
Francois de La Rochefoucauld

6. Jak膮 technik臋 medytacji wybra膰 na start?

Wiele os贸b, kt贸re nie mia艂y do czynienia wcze艣niej z medytacj膮, zastanawia si臋 co robi膰 w swojej g艂owie. Oto 3 techniki, kt贸re warto wzi膮膰 pod uwag臋, je偶eli zaczynamy nasz膮 przygod臋 z medytacj膮.

1. Skupienie na obiekcie

Ta technika medytacji jest bardzo prosta. Je偶eli obiektem naszej koncentracji jest oddech, kierujemy swoj膮 uwag臋 na doznania towarzysz膮ce oddechowi.

2. Skupienie na doznaniach zmys艂owych

W tej technice skupiamy si臋 na doznaniach zmys艂owych. Mindfulness mo偶emy praktykowa膰 dos艂ownie wsz臋dzie. To du偶y plus dla os贸b, kt贸re nie maj膮 czasu.

3. Praktyka 偶yczliwo艣ci i wsp贸艂odczuwania

Ta praktyka przynosi ogrom korzy艣ci, pomaga nam rozwija膰 empati臋 do siebie i do innych, dzi臋ki czemu te偶 jeste艣my bardziej wyrozumiali podczas medytacji. Mniej si臋 stresujemy i mamy spokojniejszy umys艂.

7. W jakiej pozycji medytowa膰?

Jaka pozycja jest najlepsza do medytacji? Na co zwr贸ci膰 uwag臋? W tym wpisie robimy przegl膮d 5 pozycji do medytacji, pokazujemy plusy i wady ka偶dej pozycji. Dzi臋ki temu 艂atwiej b臋dzie Ci wybra膰 najlepsz膮 pozycj臋 dla siebie.

Jak medytowa膰? Zdecydowanie lepiej medytowa膰聽na siedz膮co聽w stabilnej pozycji cia艂a i聽 tak膮 pozycj臋 polecamy na pocz膮tek. Wa偶ne, aby聽kr臋gos艂up by艂 wyprostowany. Wyci膮gamy tak偶e g艂ow臋 do sufitu i rozlu藕niamy ramiona. B臋dzie to sprzyja膰 czujno艣ci naszego umys艂u i poprawi jako艣膰 medytacji. Staramy si臋, aby pozycja nie by艂a ani za bardzo nie rozlu藕niona, ani zbyt napi臋ta.

8. Jak medytowa膰 efektywnie?

Dowiedz si臋 jak unikn膮膰 najcz臋艣ciej pope艂nianego b艂臋du podczas medytacji i jak medytowa膰聽efektywnie. Znajd藕 z艂oty 艣rodek podczas medytacji, zachowuj膮c r贸wnowag臋 pomi臋dzy relaksem a dzia艂aniem. Dzi臋ki zastosowaniu podanej w tym nagraniu wskaz贸wki Twoja medytacja b臋dzie bardziej efektywna!

W medytacji szukamy balansu pomi臋dzy 2 przeciwstawnymi stanami umys艂u. Pierwsza to koncentracja i aktywne pod膮偶anie do celu. Druga to rozlu藕nienie si臋 i bezwysi艂kowe zauwa偶anie tego, co jest. Brak balansu mi臋dzy nimi zmniejsza efektywno艣膰 naszej medytacji.

ela i sylwek jak medytowa膰 medytacja

9. Jak zacz膮膰 medytowa膰 w domu?

Medytacja przynosi najwi臋ksze i trwa艂e efekty gdy jest praktykowana codziennie. Na pocz膮tku jednak gdy Twoja motywacja do medytacji nie jest jeszcze mocna, codzienna praktyka mo偶e by膰 nie lada wyzwaniem. Z czasem, gdy zauwa偶ysz korzy艣ci z medytacji, b臋dzie o to zdecydowanie 艂atwiej.

Jak medytowa膰 regularnie? Mo偶esz sobie u艂atwi膰 budowanie regularnej praktyki, korzystaj膮c z poni偶szego systemu:

  1. Odkryj swoje聽warto艣ci聽鈥 co jest dla Ciebie wa偶ne w 偶yciu
  2. Po艂膮cz聽medytacj臋聽ze swoimi warto艣ciami 鈥 jak medytacja pomo偶e Ci realizowa膰 to co jest dla Ciebie wa偶ne
  3. Ustal czas, miejsce i rodzaj praktyki 鈥斅zaanga偶uj si臋聽
  4. Znajd藕聽przypominajk臋聽i聽nagrod臋聽鈥 np. ustaw sobie przypomnienie w telefonie o medytacji oraz zauwa偶aj korzy艣ci z medytacji. Mo偶esz da膰 sobie tak偶e jak膮艣 nagrod臋 np. za regularn膮 praktyk臋 (np. wyj艣cie do kina)
  5. Powiedz innym o swojej regularnej praktyce lub prowad藕聽dziennik medytacyjny聽鈥 pomo偶e Ci to utrzyma膰 ci膮g艂o艣膰 praktyki
  6. W艂a艣ciwe podej艣cie聽鈥 nie oczekuj, ale za to b膮d藕 ciekawy efekt贸w. Uczy艅 regularn膮 praktyk臋 czym艣, co nie podlega zmianom – tak jak codzienna higiena (np. mycie z臋b贸w). Medytacja to takie dbanie o higien臋 Twojego umys艂u
Czym jest medytacja

10. Podsumowanie

Jak widzisz, praktyka medytacji nie jest czym艣 skomplikowanym czy abstrakcyjnym. Wraz z praktyk膮 zauwa偶ysz, jak wiele korzy艣ci b臋dzie Ci przynosi膰 i jak bardzo Twoje 偶ycie zmienia si臋 na lepsze. Zauwa偶ysz wi臋cej spokoju, harmonii i szcz臋艣cia w swoim 偶yciu. Dla mnie i Eli medytacja sta艂a si臋 czym艣 kluczowym w naszym 偶yciu.

Dzi臋kujemy za przeczytanie tego wpisu o tym jak medytowa膰. Mamy nadziej臋, 偶e by艂 on dla Ciebie warto艣ciowy i wiesz ju偶, czym jest medytacja.

Na pocz膮tek polecamy medytacje prowadzone, kt贸re pomog膮 Ci skupi膰 si臋 na medytacji. Zapraszamy tak偶e na聽naszego Facebooka, gdzie znajdziesz inspiruj膮ce wpisy na temat medytacji i o tym jak medytowa膰 efektywnie. Dobrego dnia!

Udost臋pnij znajomym
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Polecane wpisy o medytacji

Ela i Sylwek

Cze艣膰, witamy Ci臋 na naszym blogu o medytacji i 膰wiczeniach oddechowych. Chcemy Ci臋 zainspirowa膰 naszymi sposobami, dzi臋ki kt贸rym jeste艣my bardziej zdrowi i szcz臋艣liwi.

Powi膮zane posty