Medytacja robi się ostatnio coraz bardziej popularna. Wiele osób jednak nie wie, czym tak na naprawdę jest medytacja, oraz jak medytować. Jeżeli chcesz zacząć swoją praktykę medytacji albo dowiedzieć się nieco więcej na temat medytacji, to zapraszamy do tego wpisu.

“Umysł jest czymś, co zdecydowanie można zmienić, a medytacja oznacza jego zmianę”.
Dalajlama
mantrowanie wim hof

Czym jest medytacja?

Medytacja to trening umysłu, którego celem jest budowanie bardziej harmonijnego życia i lepszego zrozumienia siebie i innych. Dzięki temu możemy mieć więcej jasności w życiu i łatwiej podejmować decyzję. A to przyczynia się do szczęśliwego życia. 

Medytacja to proces, to umiejętność, którą trzeba trenować. Podobnie jak z każdą inną umiejętnością np. nauką angielskiego, żeby mieć efekty trzeba ćwiczyć. Nie wystarczy ćwiczyć raz przez kilka godzin, trzeba stopniowo rozwijać umiejętność — ćwicząc np. kilka razy w tygodniu. A efekty na pewno się pojawią. 

Medytację można porównać do prysznica. Prawie każdy bierze rano lub wieczorem prysznic, aby oczyścić swoje ciało z zewnątrz. Dlaczego by nie brać „wewnętrznego prysznica”, który oczyści nasz umysł z negatywnych lub zapętlonych myśli, a ciało z nieświadomych napięć.

Dla osób bardziej związanych z komputerami medytację można porównać do programu do defragmentaryzacji dysku. Taki program porządkuje pliki, tak samo, jak medytacja porządkuje nasze myśli. Usuwa niepotrzebne myśli i robi miejsce na nowe, bardziej kreatywne i pozytywne myśli. Medytacja podnosi naszą efektywność, podobnie jak robienie porządków na dysku. 

Sam proces medytacji nie zawsze jest przyjemny, możemy mieć np. dużo wywołujących napięcie myśli. Wszystko jest to jak najbardziej normalne i jest to część treningu naszego umysłu. Pozwalamy przepływać naszym myślom i wracamy do obiektu koncentracji. Nawet jak medytacja wydaje się trudna i pełna nieprzyjemnych myśli, to jej efekty i tak pojawiają się często później w ciągu dnia. 

Pod samym pojęciem medytacji kryje się wiele różnych technik jak np. relaksacja, wizualizacja, mindfulness czy nawet autohipnoza. Tak naprawdę medytacja może przybierać bardzo różną formę, a jej celem jest zharmonizowanie swojego umysłu i ciała. Najprostsza technika medytacji to koncentracja na oddechu. 

Od jakiej medytacji zacząć? Jaką technikę medytacji wybrać?

Można zacząć od nawet 1 minuty praktyki najlepiej codziennie. Wystarczy usiąść i skoncentrować się na swoim ciele i na swoim oddechu. Zatrzymać się. Pozwolić sobie na bycie ze swoimi doznaniami z ciała i swoimi myślami takimi, jakie są. 

Stabilna pozycja ciała i zamknięcie oczu pomaga przenieść uwagę do wewnątrz. 

Niestety we współczesnym świecie istnieje bardzo silna tendencja, żeby ciągle coś robić, spieszyć się. Medytacja jest tego przeciwieństwem, choć nie oznacza wcale braku efektywności. Jeżeli będziesz praktykować regularnie, to nawet 1 minuta medytacji na pewno przyniesie korzyści. 

W jakiej pozycji medytować?

Zdecydowanie lepiej medytować na siedząco w stabilnej pozycji ciała i  taką pozycję polecamy na początek. Ważne, aby kręgosłup był wyprostowany. Będzie to sprzyjać czujności naszego umysłu i poprawi jakość medytacji. Można usiąść na krześle albo na ziemi np. na specjalnej poduszce do medytacji. Bardzo polecamy takie poduszki, są one wypełnione łuską gryki i można je kupić przez internet. Koszt takiej poduszki to ok. 40-50 zł. 

Niektórzy medytują na leżąco, ale wtedy bardzo łatwo jest zasnąć i nie jest to już medytacja. Leżenie może się dobrze sprawdzić np. w przypadku bezsenności, gdy chcemy, aby medytacja pomogła nam się rozluźnić i zasnąć. 

pozycja do medytacji
medytacja nad wodą

Kiedy i jak długo medytować?

To polecamy

Najlepsze są poranki, ponieważ jesteśmy wypoczęci i ze świeżym umysłem. Dobrze jest się rozbudzić, można wziąć prysznic, umyć zęby czy się rozciągnąć.  Można też się przewietrzyć i napić wody.

Tego lepiej unikać

Nie polecamy kawy przed medytacją, ponieważ stymuluje ona umysł. Tak samo poranne wiadomości i przeglądanie Facebooka, mogą one bardzo utrudnić praktykę medytacji. Śniadanie najlepiej zjeść po zakończonej praktyce medytacji. 

Na co uważać przy wieczornej praktyce medytacji?

Wieczorna medytacja też jest w porządku, byle tylko nie dopadła nas senność. 

Jak długo medytować?

Medytacje można zacząć nawet od 1 minuty dziennie. Może to być też 5 albo 10 minut. Ważne, żeby ten czas dopasować do siebie i swoich możliwości.  

Podsumowanie

Polecamy medytować rano najlepiej przed śniadaniem. Wystarczy usiąść na kilka minut z wyprostowanym kręgosłupem i sprawdzić co słychać w naszym ciele. Pobyć ze sobą. Bardziej skierować uwagę na ciało np. na oddech niż na to, co się dzieje w głowie. Jak widzicie, medytacja może być bardzo prosta. 

Dziękujemy za przeczytanie tego wpisu, mamy nadzieję, że był on dla Ciebie wartościowy. Planujemy dzielić się wiedzą na temat medytacji, ponieważ praktykujemy codziennie od kilku lat i widzimy bardzo duże efekty.