Jak zwiększyć odporność? Medytacja, ćwiczenia oddechowe i zimne prysznice

Spis treści

Tym wpisem odpowiadam na Wasze prośby dotyczące naturalnych sposobów na wzmocnienie odporności. Sposoby, które tu podaję, zostały przez mnie (i Sylwka) przetestowane i na trwałe wdrożone do naszego życia. Od ponad roku codziennie medytujemy, wykonujemy sesje oddechowe i robimy zimne prysznice, a zwiększenie odporności jest tylko jedną z wielu korzyści, jakie odczuwamy. A z powodu obecnej sytuacji związanej z wirusem, zwiększenie odporności jest teraz niezwykle istotne i to temu poświęcony jest ten wpis.  

🛡️Jak zwiększyć odporność? Medytacja, ćwiczenia oddechowe i zimne prysznice 🛡️

Jak medytacja zwiększa odporność

Nasz układ odpornościowy to skomplikowana struktura, która ma za zadanie zwalczać niekorzystne dla nas bakterie, wirusy i inne patogeny. Przez długi czas naukowcom wydawało się, że nie mamy na niego wpływu i że to, w jaki sposób działają komórki odpornościowe, jest tylko fizycznym mechanizmem. Mechanizmem trudnym i skomplikowanym, dlaczego niektóre komórki działają prawidłowo, a niektóre nie i np. nie atakują wrogich bakterii. To w końcu od działania naszej wewnętrznej armii zależy w ogromnej mierze nasze zdrowie i życie. 

Dopiero w latach 80. naukowcy odkryli, że nasz układ immunologiczny jest bardzo inteligentny. Został nawet nazwany “pływającym mózgiem”, ponieważ komórki odpornościowe otrzymują wiadomości wysyłane przez mózg. A to oznacza, że Twoje myśli, emocje i nastrój są także wysyłane do komórek odpornościowych.

Jak zwiększyć odporność dzięki medytacji?

Podczas medytacji, kiedy Twój umysł się wycisza, Twoje komórki odpornościowe stają się bardziej efektywne. Według badań medytacja tworzy bardzo korzystne środowisko biochemiczne dla układu odpornościowego. Medytacja stymuluje pozytywnie Twój mózg – zwiększa aktywność kory przedczołowej i innych części mózgu, które są odpowiedzialne za emocje, świadomość i przetwarzanie niepokoju. To właśnie one dowodzą również układem odpornościowym. 

Medytacja jest ogromnym wsparciem dla naszego układu immunologicznego. Zmniejsza ryzyko wielu potencjalnych chorób jak przeziębienie, grypa i inne wirusy, oraz chorób przewlekłych jak cukrzyca, otyłość czy choroby serca. 

Medytacja to skuteczny sposób na zadbanie o swoje zdrowie. Zobacz także inne korzyści z medytacji.

Tutaj dowiesz się jak zacząć medytować.

medytacja jak zwiększyć odporność

Jak ćwiczenia oddechowe poprawiają odporność

Regularne ćwiczenia oddechowe zmniejszają stres, a to wpływa bardzo korzystnie na nasz układ odpornościowy. Jak to się dzieje?

Zobaczmy, jakie płyną korzyści z wykonywania głębokich oddechów:

  • Obniża się poziom kortyzolu (hormonu stresu)
  • Obniża się ciśnienie i przepływ krwi
  • Nasz organizm się dotlenia
  • Poprawia się reakcja naszego ciała na stres fizyczny i psychiczny

To wszystko powoduje, że zostaje aktywowany parasympatyczny układ nerwowy i nasze ciało przechodzi w tryb regeneracji i odpoczynku. 

A jak to się ma do układu odpornościowego? Gdy nasze ciało wypoczywa, zmniejsza się ilość stanów zapalnych. Stany zapalne to mechanizmy obronne naszego układu odpornościowego, które w ten sposób walczą z intruzami w naszym ciele. Jednak, gdy nasze komórki odpornościowe są zmęczone, mogą przez pomyłkę atakować nasze własne komórki. Wtedy tych stanów zapalnych robi się coraz więcej. Co gorsza, sytuacja może wymknąć się spod kontroli naszego układu odpornościowego i zamiast walczyć z wirusem, walczymy sami ze sobą. Ćwiczenia oddechowe zmniejszają ilość stanów zapalnych. 

Gdy wypoczywamy nasza wewnętrzna armia komórek odpornościowych działa sprawniej i efektywniej. Dlatego sesje oddechowe i koncentracja na swoim oddechu wzmacniają układ odpornościowy. 

Oto przykładowe ćwiczenie oddechowe, które pomoże Ci wejść w stan relaksu i regeneracji:

Prosta metoda oddechowa zmniejszająca stres [Box breathing - 7s]🌿

Zimne prysznice na zwiększenie odporności

Zimne prysznice nie są relaksujące (przynajmniej na początku) i wywołują pewien stres w naszym organizmie. Jest takie powiedzenie “Co cię nie zabije, to cię wzmocni.” i jest w tym sporo prawdy. Mała i kontrolowana dawka stresu, jaka następuje podczas wzięcia takiego prysznica, pobudza układ odpornościowy do działania. Uodparniamy się zarówno na stres jak i zimno

Działają podobnie jak szczepionka, która zawiera słabsze i osłabione wirusy czy bakterie. Dzięki temu organizm może nauczyć się je zwalczać. I tak samo jest ze stresem, zimne prysznice uczą nasze ciało efektywnej reakcji na zimną wodę. Nasz układ odpornościowy staje się coraz mocniejszy. 

Zimne prysznice stały się sławne dzięki metodzie Wima Hofa. Wim Hof, czyli “iceman” słynie z wielu rekordów Guinnessa jak np. wytrzymanie ponad 1,5  h w lodzie. Umie także nauczyć innych tych nadzwyczajnych zdolności. 

W 2012 roku w Holandii Wim trenował grupę 12 wolontariuszy w różnym wieku. Eksperyment trwał kilka dni i czuwali nad nim lekarze. Wim nauczył uczestników badania jak kontrolować swój układ odpornościowy, nerwowy i hormonalny. Następnie zarówno Wim jak i wszyscy wolontariusze zostali podani testowi – wstrzyknięto im bakterie e. coli. Jak się okazało, nie mieli oni żadnych objawów zarażenia i bardzo szybko ich organizm zneutralizował bakterie. Świadczy to o bardzo silnym układzie odpornościowym. 

Oczywiście bardzo polecamy Metodę Wima Hofa, która jest połączeniem sesji oddechowych, zimnych prysznicy, medytacji i jogi. Brzmi jak idealna metoda na wzmocnienie odporności! I rzeczywiście, mogę potwierdzić, bo stosuję ją już od ponad roku. 

Dodatkowe wskazówki na zwiększenie odporności:

  • Wysypiaj się (już wkrótce ćwiczenie oddechowe pomagające zasnąć)
  • Zdrowo się odżywiaj – tutaj znajdziesz kilka przydanych wskazówek
  • Uprawiaj sport – bardzo polecam jogę i spacery
  • Wychodź na słońce lub stosuj suplementy z witaminą D

zimny prysznic na odporność

Podsumowanie

Jak widzisz, medytacja i głębokie oddechy działają relaksująco i nasze ciało może odpocząć i się zregenerować. Wypoczęty umysł i ciało mają bardzo pozytywny wpływ na naszą odporność. Układ odpornościowy może więc działać sprawniej i efektywniej. Zupełnie inaczej działają zimne prysznice, które hartują nasze ciało i silną wolę. Działają na zasadzie „co Cię nie zabije, to Cię wzmocni” i zmuszają nasz układ odpornościowy (i nie tylko) do bardziej wydajnej pracy.

Bardzo dobrym sposobem na zwiększenie odporności jest więc połączenie technik relaksacyjnych z zimnymi prysznicami. Bardzo polecam metodę Wima Hofa, która łączy wszystkie te elementy.

Zachęcam Cię do zadbania o swoje ciało i umysł, bo jest to skuteczny sposób na zwiększenie odporności. Daj znać, jak podobał Ci się ten wpis, a może znasz jeszcze inne skuteczne metody na podniesienie odporności?

Trzymaj się zdrowo!

Źródła:

https://chopra.com/articles/how-meditation-helps-your-immune-system-do-its-job
https://drthadgala.com/every-breath-you-take/
https://www.wimhofmethod.com/how-to-boost-your-immune-system
https://dobrewiadomosci.net.pl/8496-wim-hof-niesamowity-holender-ktory-kontroluje-swoje-cialo-przy-pomocy-umyslu/

Podobał Ci się ten wpis?

Jeśli tak, to dołącz do naszej społeczności, aby otrzymywać inspirujące materiały o medytacji i ćwiczeniach oddechowych. Dziękujemy!

Otrzymaj darmowy kurs wdzięczności

Zmniejsz stres i odczuwaj więcej szczęścia w swoim życiu!