Jak wybaczyć sobie i innym – medytacja wybaczenia (16 min)

Spis treści

Jak wybaczyć sobie? Jak wybaczyć innym? Jak działa medytacja wybaczenia i jakie korzyści płyną z wybaczania? Postanowiłam podzielić się z Wami jedną z najpiękniejszych medytacji – medytacją na wybaczenie sobie i innym. 

Wyobraź sobie dwóch mnichów, którzy idą ulicami miasta. Jeden to mistrz a drugi uczeń. Pada deszcz i chodniki są bardzo zabłocone. Kiedy chcą przejść na drugą stronę ulicy, podchodzi do nich elegancko ubrana kobieta. 

“Co tak się gapicie? Pomóżcie mi przejść przez tą wielką kałużę!”- woła kobieta.

Mistrz bez wahania bierze kobietę na ręce i przenosi na drugą stronę ulicy. Kobieta bez podziękowania odchodzi w swoją stronę.

Następnego dnia mnisi przygotowują jedzenie. Uczeń ciągle rozmyśla o tamtej sytuacji. W końcu pyta Mistrza:

” Jak mogłeś ją przenieść? Nie powinniśmy dotykać kobiet ani nawet z nimi rozmawiać. A do tego była taka nieuprzejma! Trzeba było ją tam zostawić!” – mówi z podniesionym tonem. 

Mistrz odpowiada: “Przeniosłem tę kobietę wczoraj, a Ty ją niesiesz przez ten cały czas w swojej głowie.” 

A teraz zapraszam Was do 16-minutowej medytacji wybaczenia o tym jak wybaczyć sobie i innym.

“Słabi nigdy nie wybaczą. Przebaczenie jest atrybutem silnych..”

Mahatma Ghandi

jak wybaczyć sobie i innym

Jak wybaczyć sobie i innym? Medytacja na wybaczenie

🍀 Jak wybaczyć sobie i innym - medytacja wybaczenia 🍀

Dzięki tej medytacji możesz przetransformować gniew, smutek czy napięcie, które w sobie trzymasz. Możesz pozbyć się bagażu, który niesiesz i otworzyć się na zrozumienie siebie i innych. Wszyscy popełniamy błędy. Zarówno nam, jak i innym ludziom zdarza się ranić siebie i innych. Dzięki tej medytacji możesz poczuć więcej współczucia i uzdrowić, to co trudne i bolesne. Wybaczenie daje akceptacje i poczucie lekkości. 

Znajdź ciche i spokojne miejsce. Usiądź wygodnie z wyprostowanym kręgosłupem, lub połóż się na plecach. Jeżeli siedzisz, wyciągnij czubek głowy do sufitu, poczuj przestrzeń pomiędzy kręgami w swoim kręgosłupie i oprzyj dłonie na kolanach. Jeżeli leżysz, połóż się na plecach. Pozwól, by Twoje ręce i nogi opadły swobodnie na podłoże.

Skieruj swoją uwagę na oddech. Weź głęboki wdech i wydech. Jeszcze jeden spokojny wdech i powolny wydech. Następnie wykonaj wdech i zatrzymaj powietrze w płucach, wypełniając je całe swoim oddechem. I bardzo powolny długi wydech. Jeszcze jeden głęboki wdech, wstrzymaj powietrze przez kilka sekund i zrelaksuj się wraz z wydechem. Pozwól sobie przez te następne kilka minut pobyć ze sobą w tej medytacji.

Połącz się teraz z intencją wybaczenia sobie i innym. Tak, aby ta medytacja przyniosła szczęście Tobie i innym ludziom. Poczuj swoje serce i swoją dobrą intencję.

Teraz zastanów się przez moment, czym jest dla Ciebie wybaczenie? Jakie wyższe wartości kierują Tobą, gdy wybaczasz sobie i innym? Jak się czujesz gdy wybaczasz sobie lub inni Ci wybaczają?

Przywołaj teraz różne sytuacje, obrazy, wspomnienia ze swojego życia z intencją wybaczenia sobie lub innym. Zobacz, co się pojawia, zaproś do siebie te wspomnienia ze swojej przeszłości. To mogą być bardzo żywe wspomnienia lub wspomnienia z odległej przeszłości. Przywołaj te sytuację, które potrzebują Twojego wybaczenia. To może być wybaczenie sobie lub innym.

Cokolwiek pojawia się teraz, pozostań w otwartości i życzliwości. Pozostań w akceptacji i odpuszczeniu. Pozwól sobie w pełni czuć to, co czujesz. Po prostu zauważaj to, co czujesz i pozwól temu być. Oddychaj. Pozwól pojawiać się wspomnieniom i pozostań w uważności na swoje ciało, odczuwaj to, co czujesz. Dzięki temu wszelkie napięcia mogą zostać uzdrowione. 

Weź głęboki i powolny wdech. I następnie tak wolno jak tylko możesz, zrób wydech. I kolejny wdech. Wypełnij całe swoje płuca i spokojny wydech. Weź kolejny głęboki wdech i wstrzymaj powietrze na kilka sekund. I powolny wydech. 

Przywołaj intencje uzdrowienia tych wspomnień. Cokolwiek się pojawia, jest dobre. Pozwól sobie zrozumieć te lekcje od życia. Nawet jeżeli były dla Ciebie trudne. Otwórz się na głębszy sens, tego co się wydarzyło. 

Poczuj swoje serce, skieruj na nie swoją uwagę. Jeżeli chcesz, możesz położyć na nie swoją dłoń. Znajdź w sobie część, która czuję urazę lub utrzymuje napięcie. Powiedz do niej: wszystko jest w porządku, jestem przy Tobie. Kocham Cię. Obejmij ją czułością i delikatnością. Przyjmij ją i przytul. 

Weź głęboki wdech i wydech. Poczuj współczucie do siebie i do innych. Wybacz sobie i innym, Otwórz się na lekcję, którą dostałeś od Wszechświata. Zapytaj siebie, czego nauczyłeś się z tej lekcji? Podziękuj za tę lekcję. Nawet jeżeli była trudna, podziękowanie za te sytuacje, bycie wdzięcznym za to wszystko, co się wydarzyło, pomaga Ci się uzdrowić.

I odczuwając swoje serce, poczuj, że to uczucie miłości i zaufania jest dla Ciebie zawsze dostępne, jest zawsze z Tobą, jeżeli tylko na nim się skupisz. 

I pozwól sobie na głęboki wdech i powolny wydech. Odpuść, poddaj się. Pozwól sobie być wolnym. Pozwól sobie wybaczyć sobie i innym, to co jest do wybaczenia.

Weź spokojny wdech i powolny wydech. Jeszcze jeden głęboki wdech i wydech. I kiedy poczujesz się gotowy, otwórz delikatnie oczy. 

Mam nadzieję, że ta medytacja pomogła Ci wybaczyć sobie lub innym i poczuć się nieco lżej. Będę bardzo wdzięczna jeżeli udostępnisz ją innym, którzy mogą jej potrzebować. 

medytacja wybaczenia jak wybaczyć sobie

—————————————————

Zacznij efektywnie medytować. Ten kurs pomoże Ci poprawić swoje zdrowie, lepiej radzić sobie z emocjami i pełniej wykorzystać potencjał Twojego umysłu.

—————————————————

Jak działa medytacja wybaczenia?

Podczas tej medytacji przechodzisz przez kilka faz. Na początku relaksujesz się i łapiesz kontakt ze swoim ciałem, ze swoim oddechem. Oddech pomaga się skoncentrować i być tu i teraz. Bardzo ważne jest także rozbudzenie w sobie odpowiedniej intencji – tak aby ta praktyka przyniosła korzyści Tobie i innym.

Następnie przypominasz sobie sytuacje ze swojego życia, w których nie wybaczyłeś sobie lub innym i trzymasz w sobie nadal urazę. To może być jedno zdarzenia lub kilka. Jak wybaczyć sobie i innym? Aby wybaczyć tym razem mając w świadomości te sytuacje, pozostań w otwartości i życzliwości do tego, co się wydarzyło. Pomaga w tym także świadomość oddechu i bycie tu i teraz. 

Serce ma niesamowitą umiejętność transformowania trudnych wspomnień, jest to miejsce, w którym odczuwamy ciepło i miłość. Uważność na sercu i “przytulenie” swoich trudnych emocji, wspomnie, pomaga je uzdrowić. 

Czasami wystarczy wykonać tę medytację jeden raz, żeby wybaczyć całkowicie. Innym razem trzeba kilka sesji, żeby rana w postaci urazy czy gniewu mogła zostać wyleczona.

“Przebaczenie nie oznacza bierności ani niepodejmowania działań. Nie oznacza to zwlekania, gdy potrzebujemy ochronić siebie lub kogoś innego przed krzywdą. Zrób to, co trzeba zrobić – może to oznaczać zrobienie pauzy, uspokojenie umysłu i staranie się widzieć rzeczy tak wyraźnie, jak to możliwe, przed podjęciem najlepszego działania.”

Mike Bertin

Jakie są korzyści zdrowotne z wybaczania?

Trzymanie w sobie żalu i urazy nie tylko powoduje obciążenie psychiczne. Naukowcy odkryli, że te ciężkie emocje obciążają nas także fizycznie.

Pierwszy eksperyment

W pierwszym eksperymencie studenci w Holandii zostali podzieleni na 2 grupy. Obydwie grupy miały za zadanie opisać sytuacje, w których ktoś ich skrzywdził czy obraził. Jednak pierwsza grupa opisywała sytuacje, w której wybaczyła tej osobie, a druga grupa nie.

Następnie 2 grupy miały wejść na wzniesienie i ocenić jak ono było wysokie i jak nachylone. Pierwsza grupa studentów (czyli osoby, które wybaczyły) oceniła wzniesienie na łagodniejsze i mniej strome niż druga grupa.

Drugi eksperyment

Jeszcze ciekawsze badanie zostało przeprowadzone na grupie 160 studentów z Singapuru. Zostali oni podzieleni na 3 grupy:

  1. Pierwsza grupa opisywała sytuację, w której ktoś ich skrzywdził i wybaczyli tej osobie
  2. Druga grupa tą samą sytuację, ale nie wybaczyli tej osobie
  3. Trzecia grupa jakąkolwiek ostatnią sytuację z drugą osobą

Następnie wszystkich studentów zaproszono do zadania fizycznego, które polegało na skakaniu.

Okazało się, że pierwsze grupa (ci, co wybaczyli) oddawała średnio najwyższe skoki. Udowodniło to, że obciążenie psychiczne, powoduje także obciążenie fizyczne. Jeżeli nie wiemy jak wybaczyć sobie i innym, żyje nam się trudniej. 

Dodatkowe korzyści z wybaczenia to:

  • Jeżeli wiemy jak wybaczyć sobie i innym, to bierzemy większą odpowiedzialność za to, co nas spotyka w życiu. Przez to mamy poczucie większej siły (również fizycznej)
  • mniej stresu i niepokoju
  • mniej rozmyślania i lepsza koncentracja
  • lepsze relacje z innymi
  • mniejsze ryzyko depresji
  • zdrowsze serce
  • mocniejszy układ odpornościowy

To, co możemy poczuć podczas praktyki medytacji wybaczenia, ma ogromny wpływ na nasze zdrowie psychiczne, jak i fizyczne. Dlatego, choć czasami trudno jest wybaczyć i chcemy w sobie nosić urazę, to jednak szkodzimy najbardziej sobie. 

Mam nadzieję, że ta medytacja i wpis pomogły Ci popatrzeć na nieprzyjemne sytuacje z innej strony i wiesz już jak wybaczyć sobie i innym. Tak żyje się zdecydowanie łatwiej.

Polecam także medytacje życzliwości, która pomaga rozwijać empatię i współczucie dla siebie i dla innych. 

źródła:

https://www.mindful.org/10-minute-guided-mindfulness-meditation-foster-forgiveness/

https://www.medicaldaily.com/how-forgiveness-benefits-your-health-forgiving-wrongdoers-can-expand-physical-fitness-316902

Podobał Ci się ten wpis?

Jeśli tak, to dołącz do naszej społeczności, aby otrzymywać inspirujące materiały o medytacji i ćwiczeniach oddechowych. Dziękujemy!

Otrzymaj darmowy kurs wdzięczności

Zmniejsz stres i odczuwaj więcej szczęścia w swoim życiu!