Medytacja Qigong (Czi Kung)​ i ćwiczenia + 1 praktyka

Spis treści

Qigong to chińskie słowo, które oznacza „kultywację energii życiowej” i jest ćwiczeniem ciała i umysłu w zakresie zdrowia, medytacji i treningu sztuk walki. Zazwyczaj obejmuje powolny ruch ciała, skupienie i regulowany oddech. Tradycyjnie praktykowano go i nauczano w tajemnicy w chińskich tradycjach buddyjskich, taoistycznych i konfucjanistycznych. W XX wieku ruch Qigong wprowadził i spopularyzował medytację taoistyczną i „głównie stosuje ćwiczenia koncentracyjne, ale także wspomagające krążenie energii w trybie alchemicznym” (Kohn 2008a: 120).

Do głębokich studiów nad historią, teorią i filozofią Qigong polecana jest książka The Root of Chinese Qigong.

Praktyki Taoistyczne mogą również wykorzystywać Qigong, ale ponieważ Qigong jest również stosowany w innych chińskich filozofiach, został przedstawiony tutaj jako osobna metoda.

tai chi qi gong qigong medytacja

Medytacja Qigong – jak medytować?

Skatalogowano tysiące różnych ćwiczeń Qigong, obejmujących ponad 80 różnych rodzajów oddychania. Niektóre są specyficzne dla sztuk walki (ożywienia i wzmocnienia ciała); inne służą zdrowiu (w celu odżywiania funkcji organizmu lub leczenia chorób); i inne do medytacji i rozwijania duchowości. Qigong można ćwiczyć w pozycji statycznej (siedzącej lub stojącej) lub za pomocą dynamicznego zestawu ruchów — co zwykle można zobaczyć w filmach na YouTube. Ćwiczenia, które są wykonywane jako medytacja, są zwykle wykonywane w pozycji siedzącej i bez ruchu.

Praktyka krok po kroku:

  • Usiądź w wygodnej pozycji. Upewnij się, że twoje ciało jest zrównoważone i stabilne.
  • Rozluźnij całe ciało — mięśnie, nerwy i narządy wewnętrzne
  • Uczyń swój oddech długim i miękkim.
  • Uspokój swój umysł
  • Skup całą uwagę na „dolnym dantien”, który jest środkiem ciężkości ciała, cztery palce poniżej pępka. Pomoże Ci to zgromadzić w sobie i ukorzenić qi (energię życiową). Gdzie jest twój umysł i intencja, tam będzie twoja energia qi. Koncentrując się na dantien, gromadź energię w tym zbiorniku energii życiowej.
  • Poczuj, jak qi krąży swobodnie po twoim ciele.

Inne przykładowe ćwiczenia Qigong to:

  • Mała cyrkulacja (zwana także cyrkulacją po mikroorbicie)
  • Oddech embrionalny (tzw. odwrotne brzuszne oddychanie)

Czy ta praktyka jest dla Ciebie?

Medytacja Qigong może być bardziej atrakcyjna dla osób, które lubią włączać bardziej aktywną pracę ciała i energii do praktyki. Jeśli medytacja w pozycji siedzącej jest dla ciebie nie do zniesienia i wolisz coś bardziej aktywnego, wypróbuj niektóre z bardziej dynamicznych form Qigong.

Istnieje kilka stylów Qigong i być może będziesz musiał spróbować nauk pod okiem różnych nauczycieli lub nagrań, aby znaleźć ten, który ci odpowiada najbardziej.

Więcej źródeł:

Zobacz także inne rodzaje medytacji.

Podobał Ci się ten wpis?

Jeśli tak, to dołącz do naszej społeczności, aby otrzymywać inspirujące materiały o medytacji i ćwiczeniach oddechowych. Dziękujemy!

Ela i Sylwek

Cześć, witamy Cię na naszym blogu o medytacji i ćwiczeniach oddechowych. Chcemy Cię zainspirować naszymi sposobami, dzięki którym jesteśmy bardziej zdrowi i szczęśliwi.

Otrzymaj prezent!

Otrzymaj darmowy kurs wdzięczności

Zmniejsz stres i odczuwaj więcej szczęścia w swoim życiu!