Kurs medytacji – [kompletny przewodnik] recenzje 3 kursów

Spis treści

Jaki kurs medytacji wybrać? Jak wygląda nauka medytacji? Czy kurs medytacji online to dobry pomysł?

My także zadawaliśmy sobie te pytania na początku naszej przygody z medytacją. Wybór kursu to ważna sprawa, ponieważ wiążę się on także z wyborem konkretnej techniki medytacji. A jako osoba początkująca możesz zupełnie nie wiedzieć, czego chcesz.

W tym poradniku dzielimy się tym, co sami przetestowaliśmy na sobie i zadziałało na nas. Poznasz więc 3 kursy, w których braliśmy udział, oraz kursy, które polecamy. 

kurs medytacji online

Czym kierować się przy wyborze kursu?

Na początek zadaj sobie kilka pytań, czego potrzebujesz od kursu medytacji i jakie są Twoje możliwości:

  • Czy masz czas i finanse na wyjazd na kurs?
  • Ile czasu możesz przeznaczyć dziennie na naukę medytacji?
  • Czy wolisz medytować w grupie, czy samemu?

Inne pytanie to pytanie o technikę medytacji, której chcesz się nauczyć. Wiem, że możesz nie wiedzieć, którą technikę wybrać dla siebie – dlatego poniżej opisujemy najlepsze metody według nas.

Najlepsze techniki medytacji dla początkujących

Najlepiej działają proste techniki medytacji jak:

  • medytacja oddechu
  • medytacja mindfulness (skupienie na zmysłach jak wzrok, węch, smak, dotyk, słuch)
  • medytacja vipassana (obserwacja oddechu i skanowanie ciała)

Pomimo tego, że techniki są bardzo proste, żeby je zrozumieć, są one wystarczająco trudne do praktykowania. Dlatego też potrzebujesz trenować swój umysł i tym właśnie jest medytacja.

Poniżej poznasz kursy medytacji, które uczą tych właśnie technik.

Korzyści z prostych technik medytacji

Dzięki koncentracji np. na oddechu “wychodzisz” ze swojego nawykowego myślenia, a Twoje ciało i umysł mogą się zregenerować. W Twoim ciele spada poziom stresu, mięśnie się rozluźniają, poprawia się trawienie, a w tym czasie w Twoim umyśle robi się przestrzeń na nowe bardziej kreatywne i wspierające Cię myśli.

Medytacja bardzo pomaga zwiększyć koncentrację, co przekłada się na Twoją efektywność w ciągu całego dnia. Jednak najważniejszym efektem medytacji jest spokój – tego spokoju będziesz miał w życiu coraz więcej.

Te techniki są bardzo proste i to jest ich duży plus – szybko zrozumiesz, o co chodzi i będziesz mógł skoncentrować się na praktyce.

A teraz przejdźmy do recenzji kursów…

kurs medytacji nauka medytacji

1. Kurs medytacji Vipassana

Na czym polega technika?

Pierwsze 3 dni przeznaczone są na “lądowanie” i osadzanie się w swoim ciele. Uczysz się wtedy odczuwać swój oddech na coraz subtelniejszym poziomie. Jest to potężna praktyka koncentracji.

W ciągu następnych 7 dni praktykujesz skanowanie swojego ciała. Uczysz się jak rozwijać czyste i obiektywne postrzeganie doznań z ciała. Ważne jest, aby obserwować te doznania z momentu na moment i nie przywiązywać się do żadnego z nich.

Jak wygląda kurs?

Kurs trwa 10 dni, a zasady są bardzo rygorystyczne. Mają one na celu zmniejszenie jak najbardziej wszelkich rozpraszaczy i skupienie się tylko na nauce medytacji. Dlatego mieszkasz w pojedynczym pokoju bez telefonu, internetu, telewizora itd. Nie masz także żadnych książek, ani nie możesz z nikim rozmawiać za wyjątkiem nauczyciela medytacji lub osoby od spraw organizacyjnych.

Wstajesz ok. 5 rano i praktykujesz medytację przez ok. 9 godzin dziennie. Codziennie dostajesz nowe wskazówki do medytacji, a w razie pytań masz do dyspozycji nauczyciela.

Aktualnie kursy odbywają się w nowym ośrodku w Dziadowicach w centralnej Polsce, który jeszcze bardziej sprzyja nauce medytacji. Link do zapisów online.

Więcej opisałam w tym wpisie:

Medytacja Vipassana [10 dni krok po kroku + technika]

Dla kogo jest ten kurs?

Ten kurs jest dla osób zdecydowanych, które są gotowe pojechać na tak intensywny trening medytacji. Dla tych, co chcą dokładnie zbadać, jak funkcjonuje ich umysł i pragną zmiany w swoim życiu.

W wielu miastach są organizowane wspólne medytacje osób, które ukończyły kurs, co jest dużym plusem.

Nasze wrażenia:

Ela: To był mój pierwszy poważny kurs medytacji. Byłam bardzo zdeterminowana, ponieważ miałam duże problemy ze stresem. Ogromnym plusem jest brak rozpraszaczy i możliwość głębokiej obserwacji swojego umysłu. Takie warunki praktycznie nie zdarzają się w “normalnym” świecie. Sama metoda medytacji jest rewelacyjna i dużo nauczyłam się o tym, jak funkcjonuje mój umysł i ciało.

Minusem jest na pewno brak możliwości ruchu (chociaż ja codziennie ćwiczyłam jogę w pokoju) i bolące od siedzenia plecy czy pośladki. Jednak to jest także plus, bo jest to okazja do obserwowania bólu fizycznego, który z czasem zaczyna się rozpuszczać. Jest to niesamowite doświadczenie.

Na kursie Vipassany byłam 2 razy i za każdym razem “schodzi się głębiej”. Mam ogromne zaufanie do tej metody medytacji, którą praktykuję codziennie rano przez około 20-30 minut.

Polecam bardzo kurs jak i metodę medytacji, szczególnie osobom, które są zdeterminowane i chcą poznać, jak działa ich umysł.

„Medytacja Vipassana jest ciągłym twórczym procesem oczyszczania. Obserwacja doznań z chwili na chwile oczyszcza warstwy mentalne, jedna po drugiej .”

Amit Ray
medytacja kurs medytacji online

2. 8-tygodniowy kurs mindfulness (MBSR)

Na czym polega technika?

Mindfulness to skupianie się na chwili obecnej, na tym, czego w tej chwili doświadczają nasze zmysły:

  • słyszenie tego, co słyszą nasze uszy
  • widzenie tego, co widzą nasze oczy
  • odczuwanie tego, co czujemy na skórze
  • czy odczuwanie wewnętrznych procesów np. emocji

Medytacja mindfulness to najpopularniejsza technika medytacji na Zachodzie. Wywodzi się ona z buddyjskich tradycji, jednak nie ma żadnych religijnych powiązań. Jej głównym celem jest redukcja stresu.

Medytacja mindfulness była obiektem wielu badań, które udowodniły skuteczność tej medytacji. Zmniejsza stres, pomaga osiągnąć większy spokój czy podejmować lepsze decyzje w życiu.

Jak wygląda kurs?

Jon Kabat-Zinn, założyciel Kliniki Redukcji Stresu w USA, ułożył własny program redukcji stresu i relaksacji. Jest to bardzo popularny 8-tygodniowy program redukcji stresu (MBSR – Mindfulness-Based Stress Reduction).

Kursy MBSR są popularne na całym świecie, również w Polsce – szczególnie w większych miastach. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu w grupie z certyfikowanym nauczycielem. Trwają ok. 2-2,5 godziny. Każdego tygodnia uczestnicy poznają nowe techniki medytacji i ćwiczenia. Dostają również ćwiczenia do praktyki w domu. Koszt takiego kursu to ok. 800 zł.

Dla kogo jest ten kurs?

Dla wszystkich, którzy chcą zmniejszyć poziom stresu i poprawić swoją koncentrację. Kursy prowadzone są głównie w większych miastach jak i online. To umożliwia wzięcie udziału w kursie również osobom z małych miejscowości.

Nasze wrażenia:

Sylwek: Na 8-tygodniowy kurs uważności poszedłem mając już doświadczenie z praktyką uważności oraz medytacji. Nie miałem wielkich oczekiwań wobec tego kursu, po prostu byłem ciekawy, jak on jest prowadzony i co jest w jego programie. Przed kursem uważności odbyła się rozmowa wstępna. Miała ona na celu sprawdzenie, czy osoba chcąca wziąć udział w kursie, wie na co się pisze i czy ma poprawne wyobrażenie na jego temat.

Sam kurs generalnie bardzo mi się podobał. Na każdym spotkaniu był temat przewodni z odrobiną teorii, która była wspierana ćwiczeniami wykonywanymi podczas spotkania.

Cały kurs wyglądał na przemyślany i układał się w spójną całość. Wychodząc z kursu, może nie miałem jakiś przełomowych wniosków ale to tylko dlatego, że jak wspomniałem temat już mi był znany. Myślę, że dla osoby początkującej taki kurs jest całkiem fajnym startem jeżeli chodzi o przygodę z uważnością oraz medytacją.

“Mindfulness oznacza bycie obudzonym. To znaczy, że wiesz, co robisz.”

Jon Kabat-Zinn

kurs medytacji online

3. Kurs medytacji online (The M World)

Na czym polega technika?

Autorka kursu Emily Fletcher dostosowała tradycyjne techniki medytacji do potrzeb współczesnego człowieka. Głównym celem kursu jest zwiększenie efektywności biznesowej jak i osobistej, aby być lepszym partnerem, rodzicem czy współpracownikiem.

Ten kurs składa się z wielu technik jak medytacja mindfulness, medytacja z powtarzanym po cichu słowem, medytacja życzliwości czy wizualizacja zmniejszająca stres.

Jak wygląda kurs?

Kurs składa się z 33 lekcji, każdego dnia oglądasz krótką lekcję i praktykujesz ok. 5-20 minut medytacji. Każdego dnia uczysz się czegoś nowego i dokładasz tę praktykę do medytacji, dlatego stopniowo jej czas się wydłuża.

Kurs jest bardzo zintegrowany z codziennym życiem: zawiera także ćwiczenia oddechowe pomagające na bezsenność, wskazówki co jeść, czy ćwiczenie pomagające odnaleźć swoją misję w życiu. Przez to cały kurs to bardzo kompleksowy pakiet pomagający poprawić swoją efektywność i zdrowie.

Dla kogo jest ten kurs?

Dla osób, które nie mają dużo czasu i odpowiada im nauka medytacji przez internet. Kurs jest zintegrowany z grupą na FB, co daje poczucie wsparcia od całej grupy. Kurs jest dla osób, które dobrze znają angielski i chcą zainwestować 349 $ w kurs medytacji online.

Nasze wrażenia:

Ela: Nauka medytacji online bardzo mi odpowiada, ponieważ mogę praktykować w domowym zaciszu i nie muszę tracić czasu na dojazdy. Przy okazji jest to od razu zintegrowane z moim codziennym życiem i mogę budować nawyk medytacji.

Na Emily dobrze się patrzy i słucha. Podoba mi się, że nauka medytacji to proces krok po kroku i codziennie uczę się czegoś nowego. Jednak momentami kurs wydawał mi się to zbyt skomplikowane i miałam wrażenie, że jest w nim za dużo technik. Za to kilka z nich bardzo mi się spodobało i wdrożyłam je do swojego życia. Sama struktura kursu i podział na krótkie lekcje jest bardzo pomocny.

„Nie ma czegoś takiego jak stresująca sytuacja, są tylko stresujące reakcje na daną sytuację.”

Emily Fletcher

koncentracja świadomości

Podsumowanie

Jak widzisz każdy kurs medytacji jest inny i najlepiej poszukać odpowiedniego kursu dla swoich potrzeb. Nie ma jednego najlepszego kursu dla wszystkich.

Sami bazując na doświadczeniu z różnych kursów, stworzylśmy własne programy do nauki medytacji. Są to kursy online, ponieważ taka forma nauki najbardziej nam odpowiadała. Każdego dnia dostajesz nową dawkę wiedzy, którą możesz od razu wdrożyć w swoje życie.

Nasze kursy i nagrania

 

Kurs medytacji online “Fundamenty medytacji”

kurs medytacji online jak medytować

Na czym polega technika?

Skupisz się na jednej prostej i skutecznej technice medytacji. Na jej podstawie dowiesz się, w jaki sposób efektywnie medytować oraz jak działa Twój umysł. W kursie dostaniesz niezbędną wiedzę, która będzie Cię wspierać podczas Twojej samodzielnej praktyki.

Jak wygląda kurs?

Ten kurs medytacji składa się z 21 dni. Każdego dnia dostaniesz nową porcję informacji na tematy związane z umysłem i medytacją.

W trakcie kursu otrzymasz nagrania z medytacjami prowadzonymi, dzięki czemu już od pierwszego dnia możesz poznawać medytację i swój umysł w praktyce.

Dla kogo jest ten kurs?

Dla osób, które nie mają dużo czasu, a chcą jednocześnie zadbać o swoje zdrowie i zmniejszyć stres. Ten kurs pomoże Ci lepiej wykorzystać potencjał swojego umysłu, czy radzić sobie z trudnymi emocjami i negatywnymi myślami. Ten kurs może dać Ci dużo spokoju i szczęścia.

21-dniowy kurs wdzięczności

kurs wdzięczności online

Na czym polega technika?

Wdzięczność jest jak mięsień do wyćwiczenia. Poczucie szczęścia i zadowolenia z życia nie przyjdą w ciągu jednego dnia. Ale regularny i codzienny trening wpłynie pozytywnie na Twoje myślenie. Trening wdzięczności przypomina trening na siłowni. Im więcej i regularnie ćwiczysz, tym więcej masz korzyści.

Jak wygląda kurs?

Kurs składa się z 21 dni, codziennie otrzymujesz krótką medytację prowadzoną na zwiększenie poczucia radości i szczęścia. Dzięki temu docenisz to jak wiele dobra spotyka Cię w życiu i poznasz ćwiczenia jak być bardziej szczęśliwym

Dla kogo jest ten kurs?

Ten kurs jest dla wszystkich, którzy chcą odczuwać więcej szczęścia i patrzeć na świat bardziej optymistycznie i mieć więcej pozytywnych myśli. Jest także dla tych, którzy chcą doświadczyć obfitości i spełnienia w swoim życiu i lepiej zadbać o swoje zdrowie.

Mamy nadzieję, że ten wpis był dla Ciebie przydatny. Dziękujemy za dotarcie aż tutaj i do zobaczenia w kolejnym wpisie!

Podobał Ci się ten wpis?

Jeśli tak, to dołącz do naszej społeczności, aby otrzymywać inspirujące materiały o medytacji i ćwiczeniach oddechowych. Dziękujemy!

Otrzymaj darmowy kurs wdzięczności

Zmniejsz stres i odczuwaj więcej szczęścia w swoim życiu!