Zimna kąpiel ❄️ [Wyzwanie 1/8] – Metoda Wima Hofa

Spis treści

Zimna kąpiel jest doskonałą metodą na poprawę zdrowia i jakości życia. Ćwicząc lodowate kąpiele, trenujemy:

  • Siłę woli – utrzymanie skupienia na postawionym przez siebie celu. Determinacja podczas lodowej kąpieli jest niezbędna.
  • Umysł – utrzymywanie skupienia, spokoju i uważności na ciele. Uczymy się tego, jak wielki wpływ ma umysł na ciało.
  • Ciało – ciało stopniowo adoptuje się do zimnych warunków. Układ krwionośny zaczyna funkcjonować wydajniej.

W tym wpisie dowiesz się więcej o lodowej kąpieli, która jest pierwszym wyzwaniem z kursu Wima Hofa dla bardziej zaawansowanych. W tym wpisie dowiesz się:

  • o co chodzi w lodowej kąpieli,
  • jak taką kąpiel przygotować,
  • jakie są cele i korzyści,
  • oraz czy udało nam się wytrzymać 20 minut w lodowatej kąpieli.
Zimna kąpiel ❄️[Wyzwanie 1/8] - Metoda Wima Hofa

Metoda Wima Hofa – nowy kurs!

Mamy dla Was dobre wieści! Wim Hof przygotował nowy kurs dla zaawansowanych “The power of the mind” (Siła umysłu). Po tym jak ponad rok temu zapisaliśmy się na 10-tygodniowy kurs Metody Wima Hofa wiele się u nas zmieniło. Nasze odcinki na YouTube, jak i wpisy na blogu cieszą się ogromną popularnością. 

Tym bardziej miło jest nam zaprezentować co dzieje się w 2-giej edycji kursu. Będziemy Wam zdawać relację z każdego z 8 tygodni kursu. 

Trening umysłu ze współczesnym joginem

W 2018 roku naukowcy wykonali skan mózgu Wima – zobaczyli, że ma dostęp do części mózgu, takich jak pień mózgu – odpowiedzialnej za przetrwanie. Czegoś takiego nigdy wcześniej nie widzieli.

Wim ma zdolność aktywowania neurologicznych ścieżek, które kontrolują najgłębsze partie mózgu odpowiedzialne za przetrwanie. I robi to siłą swojej woli. 

Dzięki temu mógł dokonać takich rekordów jak zdobycie Mount Everest w samych szortach, czy wytrzymanie 2 h w lodowej kąpieli. Badania udowodniły, że mózg Wima Hofa funkcjonuje inaczej niż mózg zwykłej osoby – która nie trenowała z zimnem.

Nasze mózgi są plastyczne i  mogą się ogromnie różnić w zależności od naszych codziennych aktywności. 

Dzięki praktykom z Metody Wima Hofa możesz nauczyć się wpływać na swój mózg w pozytywny sposób, aby być zdrowszym, szczęśliwszym i silniejszym. Te praktyki jak np. lodowa kąpiel wymagają ogromnej siły woli i koncentracji – dzięki temu zachodzi tak duża zmiana w aktywności mózgu.

wim hof zimna kąpiel
Zdjęcie z serwisu generationt.asia

Wim Hof przekazuje tradycyjne nauki joginów w nowoczesny sposób. Samo oglądanie Wima Hofa, to jak jest skoncentrowany, czy jak mówi, wprowadza nas w inny stan świadomości i łatwiej jest nam wykonać to, co on robi. 

W 8-tygodniowych kursie Wim Hof dzieli się tym jak trenować swój mózg, by uzyskać dostęp do pełni naszego umysłu. Tym właśnie jest siła umysłu. 

Jak wygląda kurs

Kurs składa się z 8 tygodni i jednego wyzwania na każdy z nich. Wim demonstruje jak dzięki ćwiczeniom oddechowym, połączeniu ze swoim ciałem i sile intencji, wykonać każde wyzwanie. 

Wyzwania są dość trudne np. pompki, bieganie, zimna kąpiel (w końcu to poziom 2) i pomagają wyzwolić siłę umysłu, rozszerzyć strefę komfortu i zwiększyć swoją odporność na stres. 

To, jak obiecuje Wim, przynosi zdrowie, szczęście i siłę. 

Tydzień 1 – Zimna kąpiel

zimna kąpiel zimne kąpiele

Korzyści z zimnej kąpieli

Lodowa kąpiel pomaga zwiększyć wydajność naszego ciała, uczymy się także w sposób świadomy kontrolować swoje ciało i umysł. To sprawia, ze mamy więcej kontroli w swoim życiu i możemy być bardziej zdrowi czy szczęśliwi.

Zimna kąpiel bardzo pozytywnie wpływa na układ krwionośny, a w dzisiejszym zachodnim świecie ogromna ilość osób ma z nim jakieś problemy zdrowotne.

Dzięki zimnej kąpieli nasza krew może swobodniej przepływać (poprawia się krążenie) i organizm jest lepiej odżywiony. 

W tym wyzwaniu uczymy się świadomie kontrolować nasze naczynia krwionośne, co wydawało się do niedawna niemożliwe. Wim Hof udowodnił, że możemy na to wpływać i możemy tego się od niego uczyć.

Zimna kąpiel pomaga nam uczyć się jak wytworzyć naturalne znieczulenie i być odpornym na ból bez żadnej szkody dla ciała. Zimno jest dla nas stresorem, który uczymy się kontrolować. Najważniejsza w tym ćwiczeniu jest praca z umysłem.

Jest to dla nas niesamowite, że możemy się tego uczyć i poczuć się jak prawdziwi jogini.

Jaki jest cel lodowatej kąpieli?

Celem jest trening naszego umysłu – uczymy się jak wpływać na najstarsze partie naszego mózgu. Są one odpowiedzialne za przetrwanie i odpowiadają za zarządzanie podstawowymi czynnościami naszego organizmu np. układ krwionośny.

Uczymy się je kontrolować w sposób świadomy i bez forsowania swojego ciała. Wim Hof często podkreśla, że w jego metodzie nie chodzi o konkurowanie z kimkolwiek czy bicie kolejnych rekordów.

Zimna kąpiel ❄️ [Wyzwanie 1/8] - Metoda Wima Hofa 1

Trening skupienia i koncentracji na celu

Najważniejsze jest połączenie pomiędzy ciałem i umysłem, bycie w kontakcie ze swoim ciałem i słuchanie go. Jeżeli czujemy strach i panikujemy, to znak, że powinniśmy wyjść z wody.

Poczucie bezpieczeństwa jest bardzo ważne podczas wykonywania lodowej kąpieli. Zimna kąpiel powinna być dla nas bezpieczna i powinniśmy czuć spokój. Dobrze mieć wcześniejsze doświadczenie, że daliśmy radę i wszystko było w porządku.

Wim zaleca stopniowo zwiększać czas przebywania w lodowatej kąpieli o 2,5 minuty codziennie. My wykonujemy to wyzwanie raz w tygodniu, za to systematycznie 🙂

Jak wykonać lodową kąpiel?

Bardzo ważne jest przygotowanie:

  1. Sesja oddechowa – podnosi prób bólu, przygotowuje ciało i umysł do lodowatej kąpieli
  2. Kierujemy uwagę do wewnętrz – potrzebujemy być skoncentrowani na sobie, odcinamy się od naszych codziennych problemów i trosk
  3. Odpowiedni mindset – pozytywnie nastawienie i wiara, że damy radę to zrobić. Dobrze jest się zaprogramować na określony czas np. 5 minut.

Przed samym wejściem do zimnej wody zamykamy nasze naczynia krwionośne, aby zimna krew nie ochładzała naszego „core” – naszego rdzenia ciała. Bardzo pomocna jest odpowiednia intencja i wizualizacja.

Możesz powiedzieć „Zamykam swój układ krwionośny.”

Podczas kąpieli siedzimy skoncentrowani i uważni. Gdy pojawia się ból lub jakieś inne nieprzyjemne doznania, jest to sygnał, że coś zabrało naszą uwagę i się rozproszyliśmy. Wtedy bardzo ważne jest, że wrócić do swojego ciała i odczuwać swoje ciało.

Ciało umie się dostosować i odpowiednio reagować. Gdy praktykujemy swoją świadomość i koncentrację, możemy stać się joginami.

Podejście

  1. Nie traktuj zimna jako wroga. Zimno jest dobre.
  2. Stopniowo trenuj swoje naczynia układu krwionośnego. To ponad 100 000 km naczyń, które okrążyłyby 2,5 razy naszą planetę! Dzięki treningom nawet będziesz miał 60-70 lat, będziesz mógł dalej cieszyć się dobrym zdrowiem. 
  3. Wykorzystaj siłę swojego umysłu i siłę natury.

Lodowa kąpiel – jak wyjść?

Podczas wychodzenia jest ważny spokój, opanowanie i raczej powolne ruchy.

Istnieje takie zjawisko jak „afterdrop„. Oznacza, to, że gdy osoba z wychłodzonymi kończynami wchodzi do ciepłego pomieszczenia – jej naczynia krwionośne się otwierają i zimna krew bardzo szybko wychładza rdzeń ciała.

Może nas wtedy nieźle wytrząść, czego doświadczył Sylwek. Dlatego skupienie i odpowiedni mindset podczas wychodzenia są bardzo ważne.

Zimna kąpiel ❄️ [Wyzwanie 1/8] - Metoda Wima Hofa 2

Nasze doświadczenia

Na razie zrobiliśmy 2 porządne zimne kąpiele. Ja (Ela) za pierwszym razem wytrzymałam 7 minut, za drugim 10 minut (dla mnie duży sukces), a następnym razem planuję 13 minut.

Sylwek za pierwszym razem zrobił 10 minut, a za drugim od razu 20 minut!

Bardzo ważna jest sesja oddechowa przed i odpowiedni mindset + wizualizacja, jak zamykają się naczynia krwionośne.

Miałam różne dozania – czasem mi było zimno, czasem mi się robiło gorąco. Miałam takie momenty małej paniki, bo bałam się, że może jest coś nie tak. Wtedy wracałam do odczuwania swojego oddechu, swojego ciała i było w porządku.

Dobrze jest stopniowo wydłużać sobie czas, żeby czuć się bezpiecznie. Trochę się bałam np. czy się nie przeziębię, ale wszystko było dobrze i po takiej kąpieli czułam się świetnie.

Dla Sylwka sama zimna kąpiel nie była aż tak trudna. Kiedy Sylwek ustawił sobie za cel wytrzymać 20 minut, wtedy zrozumiał, o co chodzi Wimowi Hofowi ze skupieniem i odpowiednim nastawieniem na cel.

Ustawiliśmy kamerę, żeby Sylwek może coś dodał od siebie podczas kąpieli. Sylwek czuł jednak, że to jest niemożliwe. Kiedy zaczynał się zastanawiać co powiedzieć, czuł, że zimno zaczyna wnikać w głąb jego ciała. Wtedy zaczynał czuć stres czy ból, dlatego nic nie mówił podczas lodowatej kąpieli.

Podczas wychodzenia Sylwek za mało się skupił i zbyt szybko się rozluźnił, przez co mógł doświadczyć „afterdrop” na sobie. Nie było to przyjemne i przez ok. 30 minut mocno się trząsł. To pokazuje, jak ważne jest stopniowe wychodzenie i skupienie na koniec.

Satysfakcja po wykonaniu zimnej kąpieli jest ogromna. Możemy zobaczyć, jaka jest siła w naszym ciele i umyśle. Możemy poczuć się jak jogin (czy jak Wim Hof) i kontrolować swoje ciało i umysł. Jest to niesamowite.

Mam nadzieję, że ten wpis był dla Was przydatny i zimna kąpiel będzie dla Was ciekawym wyzwaniem.

Zapraszamy poniżej do zapisów na newsletter, dzięki czemu będziecie otrzymywać od najciekawsze treści raz w miesiącu.  Do zobaczenia!

Podobał Ci się ten wpis?

Jeśli tak, to dołącz do naszej społeczności, aby otrzymywać inspirujące materiały o medytacji i ćwiczeniach oddechowych. Dziękujemy!

Otrzymaj darmowy kurs wdzięczności

Zmniejsz stres i odczuwaj więcej szczęścia w swoim życiu!