Jak wzmocnić płuca [Metoda Wima Hofa – Tydzień 6]

Spis treści

Jak wzmocnić płuca? Jak wykorzystać je efektywniej?

W tym wpisie dowiesz się, na czym polega 6 wyzwanie z kursu zaawansowanego Wima Hofa „Siła umysłu”. Tutaj znajdziesz więcej czym jest Metoda Wima Hofa.

Dowiesz się także:

  • jaki jest cel tego wyzwania
  • jak wykonać wspomniane wyzwanie
  • oraz jakie były nasze doświadczenia z tym wyzwaniem
☀️ Jak wzmocnić płuca 🫁 Metoda Wima Hofa [Tydzień 6] siła umysłu

Na czym polega to wyzwanie? Jak wzmocnić płuca?

W tym wyzwaniu celem jest wytrzymanie 4 minut na bezdechu. Lub alternatywnie 3 minuty, jeżeli 4 minuty to jest za dużo. Strasznie długo!

Jak w każdym innym wyzwaniu, tutaj też nic nie robimy na siłę. Jeżeli nie jesteśmy w stanie wytrzymać 4 minut, to robimy tyle, ile możemy. Ten cel jest po to, by nas motywować, by pomagać nam przekraczać nasze mentalne ograniczenia.

Korzyści:

Ćwiczenie świadomego oddychania i odczuwania swojego ciała pomaga naszemu organizmowi lepiej wykorzystywać tlen i lepiej odżywiać nasze ciało.

Można sobie wyobrazić, że nasze ciało jest taką baterią elektryczną, którą da się ładować i oddech jest takim prądem, którym ładujemy właśnie nasze ciała. A dzięki świadomemu procesowi ten proces przebiega efektywniej.

Możemy stać się alchemikiem swojego ciała, jak to mówi Wim Hof i wpływać na tę biochemię, która tu się wytwarza.

Ważniejszy niż ten cel tak naprawdę jest nauka efektywnego zarządzania energią, uczenia się naszych wewnętrznych procesów fizjologicznych i jak na nie wpływać.

Jak się zabrać do tego ćwiczenia?

  1. Zabieramy się dość podobnie, jak do innych wyzwań, czyli najpierw ustalamy swój cel. Wizualizujemy proces, jak to umiemy wytrzymać 4 minuty na bezdechu, co jest dość długie, no ale wizualizacja tak nam pomoże nabrać motywacji.
  2. Po drugie kluczowy jest mindset, czyli bycie tu i teraz, skupienie się na tym, co jest teraz.

Tutaj oddechy są już samym ćwiczeniem. Dlatego nie wykonujemy wcześniej sesji oddechowej, która miałaby nas przygotować do tego, żeby efektywniej wykonać wyzwanie, ponieważ oddechy już są wyzwaniem.

Do tego wyzwania Wim Hof przygotował długą sesję oddechową, która trwa aż ponad 30 minut i składa się z sześciu rund.

Każda taka runda trwa około 30-40 oddechów – takich standardowych, jak podczas zwykłej sesji Wima Hofa. Z tym że bezdech wydłuża się:

  • na początku jest to tylko 1 minuta
  • potem jest przeskok o 1 minutę więcej aż do szóstej rundy, podczas której ten bezdech trwa 4 minuty

Tutaj założeniem jest takie, żeby bezdech nam się wydłużał, wydłużał i wydłużył. To w naszym przypadku nie do końca się sprawdziło, o czym niżej piszemy.

Bardzo ważne podczas wykonywania tego ćwiczenia jest to, żeby:

  • odczuwać swoje ciało,
  • być świadomym,
  • nie myśleć, tylko iść jakby w te doznania i być tu i teraz,
  • podążać za oddechem, dzięki czemu będzie nam łatwiej dłużej wytrzymać na bezdechu.
jak wzmocnić płuca
Jak wzmocnić płuca? Poprzez oddech!

Jakie są nasze doświadczenia?

Sylwek: Nasze doświadczenia są dosyć specyficzne. Sesja oddechowa, którą przygotował Wim Hof czy jego asystenci, jest dosyć długa, a my zazwyczaj robimy krótsze sesje.

Szczerze mówiąc, jakoś to nie przełożyło się na wyniki w moim przypadku, pomimo że było aż 6 rund stopniowo coraz dłuższych, to nie wytrzymywałem z każdą kolejną rundą coraz dłużej.

Chyba w 2-3 rundzie mam najdłuższe czasy na bezdechu, a później już tak 4, 5, 6 runda to w moim przypadku działało to odwrotnie i ten bezdech trwał trochę krócej. Coś tu poszło nie tak. Ciężko mi powiedzieć co. Podczas tej  długie 30-minutowej sesji nie udało mi się dojść do 4 minut.

Normalnie to było około 3 minut – czyli mój taki standardowy czas. Jednak udało mi się wytrzymać 4 minuty podczas takiej zwyczajnej sesji oddechowej, gdy kiedyś sobie oddychałem dwie rundy i wtedy udało mi się wytrzymać 4 minuty.

Aczkolwiek te 4 minuty to jest taka raczej rzadkość w moim przypadku. Zazwyczaj jest to 3 minuty.

Ela: Mnie nie udało się w ogóle nigdy osiągnąć 4 minut. Mój rekord to są mniej więcej 3 minuty. Chyba nawet troszeczkę ponad 3 minuty. Ale no do czterech jeszcze bardzo dużo brakuje.

Może troszeczkę mi pomaga, że te rundy trwają dłużej, no ale do 4 minut i tak nie dojdę. Potem gdzieś się blokuję, do tych 3 minut mniej więcej.

Raz może miałam 3 minuty coś. I tu już nie ma żadnego rozwoju, nie ma wzrostu. Nie wiem do końca jak wzmocnić płuca, na tyle, by osiągnąć wyższe rezultaty.

Pomimo że robiliśmy kilka razy takie długie sesje oddechowe, to nie zauważyliśmy specjalnie, żeby nam to pomagało wytrzymać dłużej. Nie było efektu przyrostu.

Co ciekawe, robiłam bardzo głębokie oddechy, bo chciałam tak naprawdę dojść do tych 4 minut i czasem miałam na pulsoksymetrze wynik, że mam nasycenie tlenem we krwi 0%, co jest niemożliwe 😀

Po prostu już urządzenie nie dawało rady. Ale nigdy nie miałam takiego niskiego wyniku. Miałam chyba najniższy kiedyś ok. 20%, a tutaj zeszłam do 0%, co mnie zaskoczyło i trochę się tym wystraszyłam.

Polsoksymetr jest niemiarodajny przy takich niskich wynikach. Nie jest dostosowany do osób, które praktykują metodę Wima Hofa.

jak wzmocnić płuca wim hof

Jak widzicie, nam nie udało się dojść do 4 minut na bezdechu.

Nie macie się więc co przejmować, jeżeli nie macie przygotowanej półgodzinnej sesji, bo  my nie widzimy jakoś dużych efektów w związku z tym. Po prostu możecie sobie zrobić więcej rund standardowej sesji oddechowej i spróbować wydłużyć ten czas i być może uderzyć w te 4 minuty.

Mamy nadzieję, że ten wpis był dla Was pomocny i wiecie już jak wzmocnić płuca. Powodzenia!

Podobał Ci się ten wpis?

Jeśli tak, to dołącz do naszej społeczności, aby otrzymywać inspirujące materiały o medytacji i ćwiczeniach oddechowych. Dziękujemy!

Otrzymaj darmowy kurs wdzięczności

Zmniejsz stres i odczuwaj więcej szczęścia w swoim życiu!