Oddech naprzemienny nosem – spokój i synchronizacja półkul mózgowych [5 min]

Spis treści

Oddech naprzemienny nosem, czyli balansujący oddech (eng. balancing breathing) to prosta technika oddechowa, dzięki której możesz szybko uspokoić swój układ nerwowy i zredukować stres. Ćwiczenia oddechowe pomagają świadomie kontrolować oddech, a to wpływa pozytywnie na ciało, umysł i emocje.

Ta technika pochodzi ze starożytnych Indii, gdzie była znana pod nazwą nadi śodhana pranajama.

🌿 Prosta i relaksująca technika oddechowa [Oddech naprzemienny nosem]

Jakie korzyści daje oddech naprzemienny nosem?

Ta technika oddechowa wyróżnia się tym, że balansuje półkule mózgowe. Nasza lewa półkula jest odpowiedzialna za logiczne myślenie i rozwiązywanie problemów. Prawa za kreatywne myślenie i kontakt z intuicją. Ten rodzaj oddechu synchronizuje ze sobą obie części naszego mózgu.

Oddech naprzemienny nosem harmonizuje również kanały energetyczne w naszym ciele zwane Nadi. Przypominają one nieco meridiany i również nie możemy ich zobaczyć. Zaczynają się u podstawy kręgosłupa i oplatają kręgosłup, kończąc się na naszych dziurkach nosa.

Ida to kanał energetyczny, który kończy się na lewej dziurce nosa. Jest połączona ze spokojem, relaksem, zachowaniem introwertycznym i energią żeńską. Związana jest z prawą półkulą mózgową.

Pingala to kanał energetyczny, który kończy się na prawej dziurce nosa. Jest kojarzona z ogniem, odwagą, działaniem, zachowaniem ekstrawertycznym i energią męską. Jest związana z lewą półkulą mózgową.

Kiedy balansujemy te 2 kanały energetyczne i półkule mózgowe, pojawia się spokój i relaks.

„Starożytni jogini wiedzieli, że dzięki oczyszczaniu nadi w procesie pranajamy energia praniczna przepływająca w sposób zrównoważony przez lewe i prawe nozdrze na zmianę, co wywołuje subtelną stymulację w obu częściach mózgu, a to z kolei wprowadza w nasze życie harmonię i spokój.” Ranjit Sen Gupta

Dodatkowe korzyści:

  • większa koncentracja i uważność
  • zmniejsza ilość lęków i niepokoju w codziennym życiu
  • zmniejsza za wysokie ciśnienie krwi
  • redukuje stres
  • poprawia funkcjonowanie układu oddechowego

oddech naprzemienny nosem

Jak wykonywać balansujący oddech?

Oddech naprzemienny nosem można stosować wszędzie – w domu, w szkole czy w pracy. Usiądź wygodnie z wyprostowanym kręgosłupem i skieruj swoją uwagę na oddech.

  1. Zasłoń swoim prawym kciukiem prawą dziurkę nosa i weź głęboki wdech lewą dziurką.
  2. Zasłoń palcem wskazującym (lub dowolnym) tej samej dłoni lewą dziurkę nosa i zrób wydech prawą dziurką nosa
  3. Trzymając zasłoniętą lewą dziurkę, zrób głęboki wdech prawą dziurką.
  4. Zasłoń kciukiem prawą dziurkę i zrób wydech lewą dziurką.
  5. Powtórz dowolną ilość razy. Możesz zacząć od 3 serii, a potem robić np. 10 serii.

Dodatkowe wskazówki:

  • Bądź świadomy każdego wdechu i wydechu. Potraktuj to ćwiczenie jako praktykę koncentracji.
  • Oddychaj spokojnie i łagodnie, niech to będzie dla Ciebie przyjemne ćwiczenie.

Po wykonania takiej serii możesz poczuć większy spokój i balans. Możesz wykonywać to ćwiczenie rano, aby dobrze rozpocząć dzień, lub wieczorem, aby się zrelaksować i przygotować do snu.

Daj znać, jak się czujesz po wykonaniu tego ćwiczenia oddechowego.

Polecam także ćwiczenie oddechowe box breathing, które także uspokaja układ nerwowy i przynosi relaks.

Podobał Ci się ten wpis?

Jeśli tak, to dołącz do naszej społeczności, aby otrzymywać inspirujące materiały o medytacji i ćwiczeniach oddechowych. Dziękujemy!

Otrzymaj darmowy kurs wdzięczności

Zmniejsz stres i odczuwaj więcej szczęścia w swoim życiu!