Medytacja Taoistyczna​ – 5 medytacji [Lao Tzu, Tao]

Spis treści

Taoizm jest Chińską filozofią i religią datowaną na czasy życia Lao Tzu. Nacisk w tej filozofii jest położony na życie w harmonii z Naturą lub Tao. Głównym tekstem, w tej filozofii jest Tao Te Ching, datowanym na 6 wiek p.n.e. Później niektóre nurty Taoizmu uległy wpływowi Buddyjskich praktyk medytacji, które dotarły z Indii, szczególnie w 8 wieku n.e.

Główną cechą tego rodzaju medytacji jest wytwarzanie, transformacja i udrożnienie krążenia energii wewnętrznej. Celem jest uspokojenie ciała i umysłu, zjednoczenie ciała i ducha, odnalezienie wewnętrznego spokoju i harmonii z Tao. Niektóre style medytacji taoistycznych koncentrują się na poprawie zdrowia i przedłużeniu życia.

tao te ching lao tsu buddyzm taoizm medytacja

Medytacja Taoistyczna – jak medytować?

Istnieje kilka różnych rodzajów medytacji taoistycznych i czasami są one podzielone na trzy: „wgląd”, „koncentracja”, „wizualizacja”. Poniżej jest krótki przegląd:

  • Medytacja pustki (Zuowang) – usiądź w ciszy i oczyść swój umysł ze wszystkich obiektów mentalnych (myśli, uczuć itp.), „zapomnij o wszystkim”, aby doświadczyć wewnętrznej ciszy i pustki. W tym stanie siła życiowa i „duch” się regenerują i wzrastają. Jest to podobne do dyscypliny Konfucjusza polegającej na „poście serca i umysłu” i jest uważane za „naturalną drogę”. Można po prostu pozwolić, aby wszystkie myśli i odczucia pojawiły się i opadły same z siebie, bez angażowania się lub „podążania” za nimi. Jeśli okaże się, że jest to zbyt trudne i „nieciekawe”, uczeń otrzymuje inne rodzaje medytacji, takie jak wizualizacja lub Qigong
  • Wizualizacja (Cunxiang) – ezoteryczna praktyka wizualizacji różnych aspektów kosmosu w odniesieniu do własnego ciała i jaźni.
  • Medytacja oddechowa (Zhuanqi) – skup się na oddechu lub „zjednocz umysł i qi”. Instrukcja brzmi: „skoncentruj swój witalny oddech, aż będzie wyjątkowo miękki”. Czasami robi się to po prostu cicho obserwując oddech (podobnie jak w medytacji uważności w buddyzmie); w innych tradycjach postępuje się zgodnie z pewnymi wzorcami wydechu i wdechu, dzięki czemu można bezpośrednio uświadomić sobie „dynamizm Nieba i Ziemi” poprzez wznoszący się i opadający oddech (to jest rodzaj Czi Kung, podobny do Pranajamy w jodze).
  • Wewnętrzna Wizja (Neiguan) – ta praktyka polega na wizualizacji wewnętrznego ciała i umysłu, w tym wewnętrznych organów. Wizualizujemy sobie „wewnętrzne bóstwa”, ruch energii qi (siły witalnej) i procesy myślowe. Jest to proces zapoznawania się z mądrością natury w swoim ciele. Istnieją szczegółowe instrukcje postępowania dotyczące tej praktyki więc wymagana jest dobra książka lub nauczyciel.
  • Alchemia wewnętrzna – (Neidan) – złożona i ezoteryczna praktyka samo-transformacji wykorzystująca wizualizację, ćwiczenia oddechowe, ruch i koncentrację. Niektóre ćwiczenia Qigong są uproszczonymi formami wewnętrznych praktyk alchemicznych.

Większość tych medytacji jest praktykowana w siadzie skrzyżnym na podłodze, z prostymi plecami. Oczy są na pół przymknięte i skierowane w kierunku czubka nosa.

Mistrz Liu Sichuan podkreśla, że choć nie jest to łatwe, najlepiej ćwiczyć „łącząc oddech i umysł razem”; dla tych, którzy uważają to za zbyt trudne, zaleca skupienie się na dolnej części brzucha (dantian).

Czy ta praktyka jest dla Ciebie?

Ludzie, którzy są bardziej związani z ciałem oraz naturą, mogą chętnie spróbować medytacji taoistycznej. Interesujące może też być czerpanie z nauk i filozofii, która się za tym kryje.
Także jeśli interesujesz się sztukami walki lub Tai Chi, to podejście może Cię zainteresować. Jednak centr oraz nauczycieli taoistycznych jest mniej niż Buddyjskich czy Jogi więc podążanie tą ścieżką może być większym wyzwaniem z tego względu.

Więcej źródeł:

Zobacz także inne rodzaje medytacji.

Podobał Ci się ten wpis?

Jeśli tak, to dołącz do naszej społeczności, aby otrzymywać inspirujące materiały o medytacji i ćwiczeniach oddechowych. Dziękujemy!

Ela i Sylwek

Cześć, witamy Cię na naszym blogu o medytacji i ćwiczeniach oddechowych. Chcemy Cię zainspirować naszymi sposobami, dzięki którym jesteśmy bardziej zdrowi i szczęśliwi.

Otrzymaj prezent!

Otrzymaj darmowy kurs wdzięczności

Zmniejsz stres i odczuwaj więcej szczęścia w swoim życiu!