Zazen — Medytacja Zen (Buddyjska)

Spis treści

Zazen z Japońskiego oznacza medytację siedzącą. Swoje korzenie ma w Chińskiej tradycji Buddyzmu (6 wiek naszej ery). Na zachodzie, najbardziej popularna pochodzi od Dogen Zenji (1200 ~ 1253), założyciela ruchu Soto Zen w Japonii.

Jak medytować?

Ta medytacja zazwyczaj jest praktykowana na siedząco ze skrzyżowanymi nogami. Siedzi się na podłodze z użyciem maty i poduszki dla wygody. Można także medytować z użyciem krzesła.

Najważniejszym aspektem jest utrzymywanie pleców prosto od miednicy po kark. Usta są zamknięte a wzrok lekko skierowany w dół.

Zazen zazwyczaj jest praktykowany na dwa sposoby:

  • Skupienie na oddechu — skup całą swoją uwagę na ruchu powietrza, które wpływa i wpływa przez twój nos. Można się wspomóc liczeniem wdechów w swoim umyśle. Za każdym razem kiedy bierzesz wdech, odliczasz jeden oddech przechodząc od 10 do 1. Kiedy doliczysz do 1, zaczynasz z powrotem liczenie od liczby 10. Jeżeli stracisz koncentrację i się rozproszysz, zaczynasz liczyć na nowo od 10.
  • Shikantaza (“po prostu siedzenie”) – w tej formie medytacji praktykujący nie używa żadnego konkretnego obiektu medytacji. Stara się pozostać najbardziej, jak potrafi w chwili obecnej. Jest świadomy i obserwuje, co pojawia się i znika wewnątrz jego własnego umysłu. Nie zatrzymuje się na niczym konkretnym. Jest to medytacja bezwysiłkowej obecności.

medytacja zen techniki medytacji

Czy ta praktyka jest dla mnie?

Zazen jest popularną praktyką medytacyjną i możesz znaleźć bardzo wiele społeczności ją praktykujących. Znajdziesz także mnóstwo informacji na jej temat w Internecie. Duży nacisk w tej praktyce kładziony jest na prawidłową, wyprostowaną sylwetkę, która pomaga w koncentracji. Zazwyczaj jest praktykowana centrach Buddyjskich Zen gdzie duże wsparcie społeczności.

Praktykując w społeczności, możesz spotkać się, z tym że ta praktyka medytacji jest łączona z innymi elementami buddyjskich praktyk takich jak: pokłony, elementy rytualne, śpiewy, grupowe czytania nauk Buddy. Części osób może się to spodobać a części wręcz przeciwnie.

Zobacz także inne techniki medytacji.

Podobał Ci się ten wpis?

Jeśli tak, to dołącz do naszej społeczności, aby otrzymywać inspirujące materiały o medytacji i ćwiczeniach oddechowych. Dziękujemy!

Otrzymaj za darmo 7 medytacji na start

Zacznij swoją przygodę z medytacją, zmniejsz stres i zadbaj o swoje zdrowie!