Zagro┼╝enia w medytacji ­čĄö [Czy medytacja mo┼╝e szkodzi─ç?] 10 min

Spis tre┼Ťci

Jakie s─ů zagro┼╝enia w medytacji? Czy naprawd─Ö medytacja szkodzi?

Medytacja przynosi bardzo du┼╝o pozytywnych efekt├│w jak np. spok├│j umys┼éu czy wi─Öksze rozlu┼║nienie w ciele. Jednak mo┼╝e si─Ö wi─ůza─ç z pewnymi zagro┼╝eniami.

W tym wpisie:

  • poznasz potencjalne problemy i zagro┼╝enia w medytacji
  • kogo one potencjalnie dotycz─ů
  • oraz dowiesz si─Ö jak sobie z nimi radzi─ç

Jakie s─ů zagro┼╝enia w medytacji?

Podczas medytacji badamy nasz umys┼é, eksplorujemy, chcemy dotrze─ç do prawdy w naszym umy┼Ťle. Ta prawda czasami jest r├│┼╝na. Czasami jest przyjemna, czasami jest nieprzyjemna.

Ryzyka zwi─ůzane z medytacj─ů w┼éa┼Ťnie s─ů takie, ┼╝e dotrzemy do tych nieprzyjemnych tre┼Ťci naszego umys┼éu. Do tre┼Ťci, kt├│re by─ç mo┼╝e na jakim┼Ť etapie naszego ┼╝ycia wyparli┼Ťmy, schowali┼Ťmy do piwnicy i one sobie… te tre┼Ťci tam sobie by┼éy, a my byli┼Ťmy ich w du┼╝ej mierze nie┼Ťwiadomi.

Podczas praktyki medytacyjnej mog─ů one zacz─ů─ç wychodzi─ç na powierzchni─Ö, na nasz poziom ┼Ťwiadomy.

Je┼╝eli nie jeste┼Ťmy jeszcze pe┼éni gotowi, ┼╝eby ujrze─ç z powrotem nasze wyparte tre┼Ťci umys┼éu, to mo┼╝emy:

  • zmartwi─ç si─Ö,
  • bardziej zez┼éo┼Ťci─ç,
  • mo┼╝e przestraszy─ç
  • zacz─ů─ç si─Ö czu─ç gorzej ni┼╝ przed praktyk─ů medytacyjn─ů
  • mie─ç wi─Öcej my┼Ťli samokrytycznych. Np. ┼╝e nie potrafimy medytowa─ç, ┼╝e jeste┼Ťmy do niczego, ┼╝e mia┼éo by─ç przecie┼╝ lepiej, mieli┼Ťmy si─Ö czu─ç bardziej szcz─Ö┼Ťliwi i mieli┼Ťmy by─ç bardziej spokojni. A tutaj czujemy wi─Öcej strachu, wi─Öcej smutku, wi─Öcej z┼éo┼Ťci.

Nasze do┼Ťwiadczenia

Ela miała problem z denerwowaniem się podczas medytacji. Krytykowała się, że nie wychodzi jej idealna medytacja, nie obserwuje oddechu tak, jak by chciała. Potem czuła się dużo gorzej. Teraz, jak przyznaje, ma tak rzadziej, jak ponieważ ćwiczy współczucie do siebie.

Czy medytacja powoduje wi─Öcej napi─Ö─ç w ciele?

Cz─Östo osobom, kt├│re nie medytuj─ů, wydaje si─Ö, ┼╝e s─ů bardziej rozlu┼║nione. A gdy zaczynaj─ů medytowa─ç, to widz─ů, jak maj─ů du┼╝o napi─Ö─ç ciele i wydaje im si─Ö, ┼╝e to medytacja to sprawi┼éa.

Jednak medytacja tylko pokaza┼éa napi─Öcia, kt├│re ju┼╝ by┼éy. Tylko wcze┼Ťniej nie zdawali┼Ťmy sobie z tego sprawy.

Dawanie przestrzeni starszym emocjom 

Emily Fletcher (jedna z nauczycielek medytacji) wspomina┼éa, ┼╝e podczas medytacji dajemy sobie wi─Öksz─ů przestrze┼ä na emocje. Dlatego mog─ů tak┼╝e dochodzi─ç do nas emocje z przesz┼éo┼Ťci, kt├│rych wcze┼Ťniej nie akceptowali┼Ťmy, kt├│rych nie chcieli┼Ťmy prze┼╝y─ç.

To np. mo┼╝e by─ç bardzo cz─Östo smutek. Podczas praktyki uwa┼╝no┼Ťci zach─Öcamy sami siebie, ┼╝eby odczuwa─ç wi─Öcej emocji, wi─Öcej dozna┼ä z cia┼éa. I emocje, kt├│re poczujemy, mog─ů by─ç w pewien spos├│b dla nas trudne.

zagrożenia w medytacji czy medytacja szkodzi

Zagro┼╝enia w medytacji – rozwi─ůzania

Je┼╝eli zauwa┼╝ymy, ┼╝e po kilku sesjach medytacyjnych efekty s─ů jednoznacznie negatywne:

  • czujemy si─Ö jednoznacznie gorzej,
  • mamy wi─Öcej negatywnych my┼Ťli

to nie warto takiej praktyki kontynuowa─ç.

Warto j─ů po prostu przerwa─ç. W tej formie, w kt├│rej praktykowali┼Ťmy, poniewa┼╝ to nie prowadzi do pozytywnych rezultat├│w. Jest to najprostsze rozwi─ůzanie – po prostu przerwa─ç to, co robili┼Ťmy, bo to nam nie s┼éu┼╝y.

Poszerzenie swojej wiedzy

Drugim rozwi─ůzaniem jest kontakt z nauczycielem, z kt├│rym mo┼╝emy skonsultowa─ç nasze rezultaty, kt├│re budz─ů w─ůtpliwo┼Ťci. Warto to zrobi─ç, bo czasami wystarczy spojrzenie z innej perspektywy. Kto┼Ť mo┼╝e nam wyja┼Ťni─ç, co si─Ö dzieje w naszym umy┼Ťle.

To mo┼╝e ju┼╝ by─ç wystarczaj─ůce, ┼╝eby poradzi─ç sobie z przyt┼éaczaj─ůcym do┼Ťwiadczeniem, kt├│re pojawia si─Ö podczas medytacji.

Kto┼Ť, kto ju┼╝ przyszed┼é t─Ö drog─Ö i ma wi─Öksze do┼Ťwiadczenie, mo┼╝e si─Ö tym z nami podzieli─ç. Tak┼╝e czytanie ksi─ů┼╝ek o medytacji mo┼╝e by─ç bardzo pomocne, poniewa┼╝ tam s─ů wypisane potencjalne problemy, jak sobie z nimi radzi─ç. Mo┼╝emy dowiedzie─ç si─Ö wi─Öcej o do┼Ťwiadczeniach, kt├│re s─ů ca┼ékowicie normalne, kt├│re si─Ö mog─ů przydarzy─ç podczas praktyki.

Praca z terapeut─ů

Je┼╝eli podczas praktyki medytacyjnej pojawia si─Ö jaka┼Ť konkretna my┼Ťl, konkretne emocje, z kt├│rymi sobie nie radzimy, to mo┼╝emy z tym tematem p├│j┼Ť─ç do terapeuty. Mo┼╝emy powiedzie─ç mu o tym i popracowa─ç nad t─ů konkretn─ů kwesti─ů.

Je┼╝eli sobie w pewien spos├│b przepracujemy ten temat i b─Ödziemy si─Ö czu─ç l┼╝ej – wtedy nie b─Ödzie to ju┼╝ dla nas problem. Mo┼╝emy wr├│ci─ç do praktyki medytacyjnej i zobaczy─ç, jak medytacja b─Ödzie nam sz┼éa.

Wtedy wracamy do medytacji po takiej terapii, po sesjach, kt├│re maj─ů na celu uzdrowienie naszych traum, strachu, z┼éo┼Ťci, kt├│re s─ů dla nas przyt┼éaczaj─ůce.

Medytacja ┼╝yczliwo┼Ťci i wdzi─Öczno┼Ťci

Mo┼╝emy tak┼╝e praktykowa─ç bardziej delikatne i nastawione na cel medytacje, jak na przyk┼éad medytacja ┼╝yczliwo┼Ťci czy medytacja wdzi─Öczno┼Ťci. Wydaj─ů nam si─Ö to bardzo bezpieczne medytacje, kt├│re nie nosz─ů ┼╝adnych ryzyk.

Dlatego tego typu medytacje, jak praktyka ┼╝yczliwo┼Ťci czy wsp├│┼éczucia, maj─ů charakter ┼éagodz─ůcy, uzdrawiaj─ůcy, pomagaj─ůcy radzi─ç sobie w takich trudnych momentach. Dzi─Öki nim stajemy si─Ö tak naprawd─Ö terapeutami sami dla siebie.

Dajemy sobie ┼╝yczliwo┼Ť─ç, uwag─Ö, akceptacj─Ö, wsp├│┼éczucie w tych trudnych chwilach, kt├│rych do┼Ťwiadczamy. Jest to naszym zdaniem najbardziej bezpieczna praktyka.

Obejmowanie wsp├│┼éczuciem to cudowna praktyka i mo┼╝emy j─ů praktykowa─ç tak┼╝e podczas zwyk┼éej medytacji. Je┼╝eli pojawi si─Ö co┼Ť trudniejszego, to po prostu obj─ů─ç to wsp├│┼éczuciem i ┼╝yczliwo┼Ťci─ů. I to si─Ö wtedy rozpuszcza.

Oczywi┼Ťcie to te┼╝ wymaga praktyki. Nie b─Ödziemy ekspertami i nie b─Ödzie to nam jako┼Ť wybitnie sz┼éo na samym pocz─ůtku, je┼╝eli nigdy nie praktykowali┼Ťmy medytacji ┼╝yczliwo┼Ťci czy wsp├│┼éczucia.

To te┼╝ wymaga praktyki, do┼Ťwiadczenia, ale sam cel tej praktyki polega na tym, ┼╝e uczymy si─Ö jakby by─ç z tym trudem i dawa─ç sobie empati─Ö i akceptacj─Ö. To, co w┼éa┼Ťnie dostajemy, id─ůc do dobrego terapeuty.

I to zaowocuje potem w naszym ┼╝yciu w r├│┼╝nych okoliczno┼Ťciach, nie tylko w medytacji. Jest to bardzo przydatna umiej─Ötno┼Ť─ç na ca┼ée ┼╝ycie, jak i do ka┼╝dej techniki medytacji, jak─ůkolwiek sobie p├│┼║niej wybierzemy.┬á

Mamy nadziej─Ö, ┼╝e ten wpis by┼é dla Ciebie u┼╝yteczny i wiesz, jakie s─ů zagro┼╝enia w medytacji i jak sobie z nimi radzi─ç.

Sprawdź także nasz kompletny przewodnik jak medytować oraz nasz kanał na YouTube, gdzie staramy się co tydzień dodać nowy materiał o medytacji i nie tylko!

Do zobaczenia!

Podobał Ci się ten wpis?

Je┼Ťli tak, to do┼é─ůcz do naszej spo┼éeczno┼Ťci, aby otrzymywa─ç inspiruj─ůce materia┼éy o medytacji i ─çwiczeniach oddechowych. Dzi─Ökujemy!

Ela i Sylwek

Cze┼Ť─ç, witamy Ci─Ö na naszym blogu o medytacji i ─çwiczeniach oddechowych. Chcemy Ci─Ö zainspirowa─ç naszymi sposobami, dzi─Öki kt├│rym jeste┼Ťmy bardziej zdrowi i szcz─Ö┼Ťliwi.

Otrzymaj prezent!

Otrzymaj za darmo 7 medytacji na start

Zacznij swoj─ů przygod─Ö z medytacj─ů, zmniejsz stres i zadbaj o swoje zdrowie!