Metoda Wima Hofa: jak zmniejszyć ilość stanów zapalnych? Tydzień 4

Spis treści

Kolejny czwarty już tydzień 10-tygodniowego wyzwania za nami! W tym tygodniu uczyliśmy się jak zapobiegać stanom zapalnym w organizmie i jak pozbyć się bólu. Jak zazwyczaj wykonywaliśmy przez cały tydzień ćwiczenia oddechowe, zimne prysznice i dodatkowe ćwiczenia od Wima Hofa.

W tym wpisie dowiesz się:

  • Jak zmniejszyć ilość stanów zapalnych w ciele?
  • Na czym polega sesja oddechowa w 4tym tygodniu?
  • Co zrobić, by uniknąć bólu głowy po sesji oddechowej?
  • Jak stosować zimny prysznic?
  • Jak balansować hormony w ciele?
  • Jakie są nasze wrażenia?

Zapraszamy do obejrzenia poniższego filmiku, w którym wszystko dokładnie opisujemy:

Metoda Wima Hofa: Stany zapalne i ból - jak zlikwidować? (Tydzień 4)

Jeżeli nie wiesz kim jest Wim Hof i o co chodzi, zajrzyj koniecznie do tego wpisu, w którym tłumaczymy, o co chodzi w tej metodzie. Zapraszamy także do zapoznania się z poprzednim tygodniem, w którym tłumaczymy jak mieć więcej energii.

Jak zmniejszyć ilość stanów zapalnych w ciele?

Głębokie i szybkie oddychanie powoduje wystrzał adrenaliny do ciała, co sprawia, że ciało jest w najbardziej efektywnym stanie — aktywowany zostaje układ odpornościowyRozregulowany układ odpornościowy przyczynia się do stanów zapalnych. Ból jest sygnałem informującym nas o tym

Wskaźniki świadczące o stanie zapalnym mówią, że coś jest nie tak z naszą biochemią naszego organizmu — informacją dla nas jest ból. Nie powinniśmy więc bólu tłumić za pomocą środków przeciwbólowych, a za pomocą oddechu i ruchu wnikać w te miejsca. 

Po ćwiczeniach ból się rozpuszcza, a markery świadczące o stanie zapalnym znikają. Dzieje się tak, ponieważ układ odpornościowy wraca do prawidłowego stanu. 

ból pleców

Jak wygląda joga przed sesją oddechową?

Rozciągania połączone z oddechem pomagają ukrwić lepiej stawy (np. kolana), a także miejsca niewystarczająco dokrwione. Znajduje się tam zastana energia.

W tym tygodniu Wim i instruktorka jogi pokazują jak się rozciągać, by pozbyć się stanów zapalnych i bólu. Instruktorka pokazuje łagodniejszy sposób, który polega na delikatnym oddychaniu i powolnym, delikatnym rozciąganiu.

Jak pozbyć się bólu pleców? 

Wim Hof zaleca przed ćwiczeniami wziąć 10 głębokich oddechów (każdy kierujemy najpierw do brzucha, potem do klatki piersiowej i do głowy). Robimy pełny wdech, następnie pełny wydech i powtarzamy to 10 razy. Potem następuje pełny wdech i wtedy się rozciągamy.

Poruszamy ciałem w miejscach, w których czujemy ból, tak by pomóc im się dokrwić — jednak nie forsujemy ciała. Następnie robimy wydech i  jeszcze chwilę się rozciągamy. 

joga na plecy

Na czym polega sesja oddechowa w 4-tym tygodniu?

Sesja oddechowa jest bardzo podobna do poprzedniego tygodnia. 

  • połóż się i zrelaksuj ciało, oddychaj w zwykły tempie
  • zestrój się z ciałem
  • podążaj za oddechem, ponieważ on jest przewodnikiem
  • postaraj się wypełnić tlenem wszystkie komórki w swoim ciele
  • podążaj za ciałem, zmień swoje uwarunkowania
  • cokolwiek czujesz jako inne i nowe, podążaj za tym doznaniem
  • po parunastu oddechach przyspiesz jak w zeszłym tygodniu – ok. 60 oddechów
  • po tych 60 oddechach zrób pełny wdech
  • zaciskaj mięśnie (brzuch, klatka, kark, głowa, jakby do środka głowy)

Druga runda  jest podobna jak pierwsze. Następna jest powolna i standardowa – wstrzymaj oddech na wydechu i zaciskaj na wdechu. 

Jeżeli czegoś nie rozumiesz, wróć do poprzednich nagrań, szczególnie pierwszego i drugiego tam jest więcej wyjaśnień.

Co zrobić, by uniknąć bólu głowy po sesji oddechowej?

Przyczyną jest prawdopodobnie za mocne ciśnienie krwi w kierunku głowy. Lekarstwem jest więcej luzu następnym razem podczas sesji oddechowej. Nie zaciskaj tak mocno. 

Jak stosować zimny prysznic?

Tym razem robi się jeszcze trudniej! Zaczynamy od zimnego prysznica przez 30 sekund na start. Potem możemy wziąć, ile chcemy ciepłego, ale ważne jest, żeby zakończyć znowu zimnym. I to aż 2 minuty! 

Dlatego bardzo ważne jest przed wzięciem zimnego prysznica nastawienie psychiczne. Uczymy się wydawać wewnętrzną komendę, żeby nasz układ krwionośny w tułowiu się zamknął. Celem jest utrzymanie wysokiej temperatury w środku ciała.  Te 30 sekund zimnego prysznica jest więc doskonałym testem dla Twojego umysłu. Możesz sprawdzić, czy masz dobre połączenie pomiędzy umysłem. a ciałem. 

„Mind over matter.” (Umysł nad materią)

Wim Hof

Zimny prysznic

Jak zbalansować hormony w ciele?

Ze stanami zapalnymi można sobie poradzić przy pomocy prawidłowych hormonów. Nasze uda są w bezpośrednim kontakcie z systemem hormonalnym i za ich pomocą można zbalansować hormony w pozycji horse stance (pozycji konia) – zobacz na filmiku. 

W czasach prehistorycznych gdy potrzebowaliśmy uciekać przed zagrożeniem – uda były aktywowane w pierwszej kolejnościSą także bezpośrednim kontakcie z naszym mózgiem, z układem nerwowym. Aktywujemy przez to wystrzał adrenaliny nie tylko z powodu pozycji, w której uda silnie pracują, ale także, że taki jest nasz świadomy cel.

Należy kontrolować oddech – można przy tym wydawać dźwięki. Dźwięki podczas ćwiczeń aktywują melatoninę – utrudnia to powstawanie zakwaszenia w organizmie.

Na początku to może ustać w tej pozycji 5 minut, potem 10 minut, stopniowo zwiększać czas nawet do godziny.

Jest to także dobre ćwiczenie na uda, pośladki, cellulit i jest trochę podobne do ćwiczeń Tai Chi. Warto je robić w grupie i w naturze.

Pozycja konia

Jakie są nasze wrażenia?

Sylwka w pozycji horse stance po 10 minutach paliło w udach – ledwo wytrzymał w tej pozycji. W trakcie ćwiczenia mocno się spocił i poczuł silny przepływ krwi i energii. Poczuł też mocne pobudzenie energetyczne w miednicy, co było bardzo przyjemnie już po zakończeniu ćwiczenia.

Ja po zrobieniu pozycji horse stance odczuwam pozytywną zmianę w ciele i umyśle, czułam się jakby zresetowana. Jest to dobre ćwiczenie na uda i pośladki – robiłam je przez 5 minut. 

Jeżeli chodzi o zimny prysznic, to na początku 30 sekund wydaje się bardzo trudne. Dwie minuty już były nieco łatwiejsze, ale i tak trzeba mocno być uważnym w ciele. Za pierwszym razem było mi zimno po prysznicu, wyobrażam sobie więc następnym razem, że naczynia się zamykają i nie tracą temperatury. Utrzymywałam też taką świadomość po wyjściu i to mi pomagało. 

Mam nadzieję, że ten wpis był dla Was pomocny. Dajcie znać czy bierzecie zimny prysznic i czy zaczynacie od razu od zimnej wody? Czekamy na komentarze!

Metoda Wima Hofa: Jak poprawić kondycję i wytrzymałość? (Tydzień 5)

Podobał Ci się ten wpis?

Jeśli tak, to dołącz do naszej społeczności, aby otrzymywać inspirujące materiały o medytacji i ćwiczeniach oddechowych. Dziękujemy!

Ela i Sylwek

Cześć, witamy Cię na naszym blogu o medytacji i ćwiczeniach oddechowych. Chcemy Cię zainspirować naszymi sposobami, dzięki którym jesteśmy bardziej zdrowi i szczęśliwi.

Otrzymaj prezent!

Otrzymaj darmowy kurs wdzięczności

Zmniejsz stres i odczuwaj więcej szczęścia w swoim życiu!